.

۱۳۹۲ شهریور ۱۹, سه‌شنبه

پاکستان فرد شماره دوم گروه طالبان را آزاد می‌کند

سرتاج عزیز گفته است آزادی ملا برادر در دست بررسی است
شماری از رسانه های پاکستان به نقل از سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر پاکستان در امورد خارجی و امنیت ملی، نوشته اند که ملا برادر فرد شماره دوم گروه طالبان و معاون ملا عمر رهبر این گروه، آزاد خواهد شد.
مقام های پاکستانی دقیقا مشخص نکرده اند که چه زمانی ملا برادر را آزاد خواهند کرد، اما آنچه در سانه های پاکستان منتشر شده این است که ملا برادر در ماه سپتامبر آزاد می‌شود.
آنچه از سرتاج عزیز در رسانه های پاکستانی نقل شده این است که گفته، موضوع آزادی ملا برادر در حال بررسی است.
معظم خان سخنگوی وزارت خارجه پاکستان نیز گفته است که پاکستان متعهد به تسهیل روند صلح افغانستان به رهبری خود افغانها است و با تمام توان در این راستا تلاش می‌کند که آزادی ملا برادر از جمله اقدامات جدی در مورد است.
نصیره محب خبرنگار بی‌بی‌سی در پشاور می‌گوید در پاکستان می‌گوید باور در پاکستان این است که ملا برادر با نفوذ قابل توجهی که در میان طالبان دارد نقش اساسی و کلیدی در روند مذاکرات صلح افغانستان و آمریکا با طالبان نیز خواهد داشت.
آزادی ملا برادر یکی از مسایل مطرح در گفت‌وگوهای اخیر بین مقامات افغانستان و پاکستان در سفر اخیر حامد کرزی به اسلام آباد نیز بوده است. هرچند از نتایج این سفر به صورت رسمی چیزی اعلام نشد.
ملا عبدالغنی برادر که از او به نام رئیس شورای کویته، نیز نام برده می‌شد، در سال ۲۰۱۰ میلادی در جریان عملیات مشترک نیرو های سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا سی-آی-ای و نیرو های امنیتی پاکستان در شهر کراچی مرکز ایالت سند بازداشت شد.
به دنبال بازداشت ملا برادر، بارها در مطبوعات افغانستان و پاکستان، از تمایل ملا برادر به روند صلح سخن گفته شد. عده ای به این باورند که ملا برادر پس از آن بازداشت شد که تماسهایی با دولت افغانستان برقرار کرد.
عده ای از کارشناسان اقدام آمریکا در بازداشت ملا برادر در کراچی را بی نتیجه می‌دانند، زیرا به اعتقاد آنان طالبان با بازداشت ملا برادر تضعیف نشد، اما روند صلح با چالش جدی مواجه شد.
هنوز مشخص نیست اگر ملا برادر آزاد شود، در پاکستان باقی خواهد ماند یا نه؟ نصیره محب خبرنگار بی بی سی در پیشاور می‌گوید شماری از رسانه های پاکستانی نوشته اند که ملا برادر بعد از آزادی، به کشور سومی فرستاده خواهد شد و شماری از رسانه‌ها از ترکیه و عربستان سعودی به عنوان کشورهایی میزبان احتمالی ملا برادر نام برده اند.
از همین حالا حدس و گمانهایی در مورد نقش رهبری کننده او در مذاکرات بعدی بین طالبان، آمریکا و افغانستان نیز، در رسانه های پاکستانی برسر زبانها افتاده است.

هیچ نظری موجود نیست: