.

۱۳۹۲ شهریور ۱۶, شنبه

انصراف شرکت چينی از تامين مالی خط لوله گازی ايران-پاکستان

خط لوله انتقال گاز به پاکستان در چابهار
يک شرکت چينی که قول تامين مالی ۵۰۰ ميليون دلار از هزينه ساخت بخش پاکستانی خط لوله انتقال گاز ايران به اين کشور را داده بود، از وعده خود منصرف شده است.

يک منبع آگاه به روزنامه تريبون اکسپرس پاکستان گفته است که شرکت چينی «پانين چو کينگ استيل» بخاطر عدم تمديد مجوز فعاليت اين شرکت در پاکستان، از تامين مالی بخش پاکستانی اين خط لوله انصراف داده و پاکستان از ايران می خواهد که ميزان تعهد تامين مالی خود برای احداث اين پروژه را افزايش دهد.


پاييز سال گذشته رئيس جمهوری وقت ايران محمود احمدی نژاد که برای عقد قرارداد احداث خط لوله گازی موسوم به «صلح» به پاکستان سفر کرده بود، اعلام کرد که بر اساس قرارداد، بخش پاکستانی اين خط لوله بايد سريعا ساخته شود و تا ۲۲ ماه ديگر تزريق روزانه ۲۱ ميليون و ۵۰۰ هزار متر مکعب گاز به خط لوله انجام شود.


وی گفت که تا سال ۲۰۱۴ ساخت اين پروژه تکميل خواهد شد. ايران برای تشويق پاکستان حتی تامين مالی يک سوم هزينه خط لوله بخش پاکستانی به مبلغ ۵۰۰ ميليون دلار را خود به عهده گرفت. اکنون که کمتر از ۴ ماه به آغاز سال ۲۰۱۴ مانده است، پاکستان نه تنها احداث اين خط لوله هفتصد کيلومتری را آغاز نکرده، حتی نتوانسته مشکل تامين مالی آن را حل کند.


يک مقام رسمی پاکستان به تريبون اکسپرس گفته است که دولت پاکستان از ايران خواسته است که مبلغی که برای اختصاص به تامين مالی خط لوله صلح در نظر گرفته را افزايش دهد و در راستای حل اين مشکل يک هيات پاکستانی قرار است طی ماه جاری با مقامات ايران گفتگو کند.


اخيرا شهيد خاقان عباسی وزير نفت پاکستان نيز اعلام کرد که اين کشور می خواهد دوباره بر سر قيمت گاز وارداتی از ايران با مقامات تهران مذاکره کند.


خط لوله صلح قبلا قرار بود گاز ايران را به پاکستان و هند منتقل کند، اما هند از اين پروژه انصراف داد. بيژن زنگنه ۱۴ شهريورماه درباره صادرات گاز به هند با تاکيد بر اينکه هم اکنون اين کشور از مذاکرات خط لوله صلح فعلا انصراف داده است و هنوز توافقی با اين کشور حاصل نشده است، اعلام کرد که هند قطعا شريک قابل اعتمادی برای ايران بوده و با توجه به رشد تقاضا در اين کشور، ايران نمی تواند از بازار نفت و گاز هند صرف نظر کند.

هیچ نظری موجود نیست: