طبق این گزارش اعضای القاعده حاضر در سوریه در طرز تفکر و عملکرد خود با مخالفان سوری کاملا در تضاد هستند به طوری که مردم سوریه این تشکل های تندرو را به عنوان دشمن مخالفان سوری پس از بشار اسد، به شمار می آورند.


مخالفان سوری می گویند، تاکنون اطلاع دقیقی از شمار افراد مسلح خارجی در سوریه در دست ندارند، اما اطلاعات ضد و نقیضی در رسانه ها منتشر شده که حضور فعال آنها در مناطق مختلف سوریه به خصوص در حومه حلب را ثابت می کند. هفته گذشته در شهر "اعزار" واقع در حومه حلب درگیری شدیدی میان ارتش آزاد سوریه و این افراد که اغلب به القاعده وابسته اند به وقوع پیوست.


کارشناسان امور سوریه معتقدند که دوعامل اساسی در بوجود آوردن این تشکل های تندرو در سوریه نقش اساسی داشتند یکی رژیم اسد که در شش ماه اول با سرکوب وحشیانه اعتراضات مسالمت آمیز مردم سوریه باعث شد که این اعتراضات در برابر ابزار سرکوب او به فاز نظامی روی آورد و دومین عامل مداخله حزب الله و ایران و شرکت آنها در کشتن مردم سوریه که بیش از 80% درصد آنها را سنی ها تشکیل می دهند،  باعث ایجاد زمینه گرایش به تعصب فرقه ای در سوریه و رشد تندروی در مناطق سنی نشین این کشور شد.


موسسه "واشنگتن برای مطالعات خاور نزدیک" از وجود حداقل 20 هزار نفر از افراد مسلح غیر سوریه از 50 کشور جهان سخن گفته و در گزارش خود گفته است که 10٪ از این تعداد از اروپا، امریکا و استرالیا به سوریه آمدند.


وزیر کشور فرانسه نیز هفته گذشته اظهار داشت که حدود 130 شهروند فرانسوی یا مقیم فرانسه در حال حاضر در سوریه هستند و در کنار مخالفان سوری فعالیت می کنند. بریتانیا نیز گفته است که تعداد 150 بریتانیانی به ترکیه سفر کردند تا پس از ورود به خاک سوریه به کمک مخالفان سوری بپیوندند. همچنین حدود 300 جهادگر روسی از جمهوری های مسلمان این کشور در میان صفوف گروه های تندرو سوری دیده می شوند. وزارت کشور تونس نیز اعلام کرده که حدود 800 تن از شهروندانش در سوریه هستند.


طبق گزارش این موسسه حدود 1500 جهادگر از کشورهای همسایه سوریه مثل اردن، لبنان، عراق و فلسطین در سوریه می جنگند. برخی از این بیگانگان را خود دولت بشار اسد به سوریه فراخوانده است. نیروهای حزب الله لبنان، سپاه پاسداران ایران و تعداد زیادی از گروهای شیعه عراقی را می توان نمونه آن دانست.


مخالفان سوریه می گویند پس از ورود ایران و حزب الله لبنان به صحنه درگیری در سوریه تعداد داوطلبان گروههای اسلامی سنی روز به روز در حال رشد است و تعداد زیادی به صورت داوطلبانه از ترکیه، تونس، لیبی، صومالی، چچن، مراکش، سعودی، اردن، لبنان، فلسطین و مصر دیگر کشورهای اسلامی برای کمک به مخالفان سوری عازم سوریه شدند.


طبق این گزارش تنها اعضای "امارت اسلامی شام وعراق"  در سوریه حدود 10 هزار نفر هستند.