وزیران امور خارجه آمریکا، روسیه و سوریه قرار است روز پنجشنبه 11-09-2013 به منظور بحث بر سر مساله سلاح‌های شیمیایی سوریه با یکدیگر نشستی مشترک داشته باشند.
به گزارش خبرگزاری ریانووستی، مقامات آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که قرار است این نشست میان جان کری، وزیر امور خارجه ‌آمریکا، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه فردا در شهر ژنو برگزار شود.
این گزارش در حالی منتشر می شود که واشنگتن در انتظار پیشنهادهای روسیه در خصوص قرار دادن سلاح‌های شیمیایی سوریه تحت نظارت بین‌المللی است.
واشنگتن همزمان با تلاش برای کسب حمایت بین‌المللی و داخلی از اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه گفته است، پیشنهاد روسیه با هدف خارج ساختن سلاح‌های شیمیایی سوریه به منظور جلوگیری از حمله آمریکا را بررسی خواهد کرد.
در همین حال جان کری روز سه‌شنبه 10-09-2013 گفت: انتظار داشت اواخر روز سه‌شنبه پیشنهادهایی از سوی لاوروف در خصوص چگونگی تحت نظر قرار دادن سلاح‌های شیمیایی سوریه را دریافت کند.
وی افزود که هرگونه توافقی بر سر این مساله باید با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تضمین شود.
جان کری گفت: "قرار است لاوروف پیشنهادهای خود را به ما بدهد. آنها ابتدا به طور غیررسمی پیشنهادهای خود را خواهند داد. ما فرصتی برای بازبینی آنها خواهیم داشت."
وزیر خارجه آمریکا افزود: "چنین اقدامی نیازمند قطعنامه کاملی از سوی شورای امنیت سازمان ملل است تا اطمینان حاصل شود این اقدام قدرتی را که باید داشته باشد، دارد یا نه."
وی اظهار داشت: "بر اساس این قطعنامه باید تبعاتی علیه کسانی که قطعنامه را رعایت نمی‌کنند و یا کسانی که می‌خواهند آن را تضعیف کنند وجود داشته باشد."