.

۱۳۹۲ شهریور ۱۶, شنبه

توجه به عدالت و گفتمان بهترین راه برای حل مسایل بشریت است

 مولانا عبدالحمید در خطبه های نماز جمعه تحولات و تغییرات دنیا را دلیل واضحی بر زوال و ناپایداری آن دانست و بر ضرورت آمادگی برای آخرت تاکید کرد.
 امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نماز جمعه (15 شهریور 1392) پس از تلاوت آیات «وَلاَ تَشْتَرُواْ بِعَهْدِ اللّهِ ثَمَنًا قَلِيلًا إِنَّمَا عِندَ اللّهِ هُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ* مَا عِندَكُمْ يَنفَدُ وَمَا عِندَ اللّهِ بَاقٍ وَلَنَجْزِيَنَّ الَّذِينَ صَبَرُواْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ» [نحل:95-96] گفت: امروزه مرگ در بین انسانها زیاده شده است و مردم وقتی تعداد زیاد مسافران آخرت را می بینند، مرگ و قبرستان برای آنها عادی شده و از مسائل آن غافل شده اند، در حالی که در گذشته مرگ افراد برای انسان‏ها بسیار تکان دهنده و عبرت آمیز بود. در گذشته اگر کسی وفات می کرد همه مردم در حق او دعای خیر می کردند و به تسلی و همدردی بازماندگان می پرداختند، اما امروزه این تفکر از میان مسلمانان رفته است. برای بسیاری از ما فرقی نمی کند که در قبرستان باشیم یا در خانه؛ در هر دو جا در غفلت بوده و با صدای بلند می خندیم، همانطور که در خانه و بازار به فکر تجارت هستیم، در قبرستان نیز از تجارت و کسب و کار صحبت می کنیم. به این فکر نمی کنیم که ما هم روزی می میریم و دیگران ما را به قبرستان می سپارند.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان بی توجهی در قبال وظایف را نتیجه غفلت دانست و خاطرنشان کرد: غفلتی که امروزه بر جامعه حاکم است این است که انسان وظیفه و مسئولیت خود را نداند و به تعهداتش عمل نکند. در این فکر نباشد که برای چه به این دنیا آمده است؟ در حالی که اگر انسان وظیفه شرعی خود را نداند و در عبادت پروردگار کوتاهی کند، به نمازها پایبندی نداشته و دستورات شریعت را در زندگی خود نیاورد، این ضایعه بزرگی است. غفلت یعنی اینکه عزیزانمان را با دستان خودمان دفن کنیم و هر روز بشنویم که مردم می میرند و جنازه ها را ببینیم، ولی قلب ما تکان نخورد و اشک ما سرازیر نشود.
ایشان با بیان اینکه "فرصت‏ها ناپایدارو محدود هستند" گفت: تا زمانی که صحیح و سالم هستیم به تلاوت قرآن و ذکر و عبادت مشغول شویم. از مال و ثروت و دارایی برای آخرت ذخیره کنیم. این فرصت‏ها ناپایدار و محدود هستند و معلوم نیست چه زمانی زندگی ما تمام می شود. وقتی از دنیا رفتیم دیگر افسوس و حسرت فایده ای ندارد.
مولانا عبدالحمید در تشریح آیه «ولاتشتروا بآیاتی ثمنا قلیلا إنما هو عندالله خیرلکم إن کنتم تعلمون» گفت: خداوند در این آیه می فرماید که عهد و پیمان خود را نشکنید و به عهد و پیمانی که با خدا بسته اید وفادار باشید. از آنجایی که یکی از مهمترین عواملی که انسانها ممکن است به عهد خود پایبند نباشند، منافع دنیوی می باشد خداوند در ادامه آیه می فرماید: «ما عندکم ینفد و ما عندالله باق» آنچه نزد شماست ناپایدار و فانی است و آنچه نزد خداوند است باقی و همیشگی است. ثواب نیکی‏ها و خوبی‏هایی که انجام می دهید برای شما پایدار و ماندگار است.
ایشان اظهار داشت: بهترین ذخیره برای آخرت این است که انسان از تمام امکانات خود در جهت آخرت استفاده نماید. اوقات و ساعات عمر خویش را در جهت ذکر و عبادت پروردگار سپری نماید و ساعاتی از شبانه روز برای عبادت الله تعالی و راز و نیاز با پروردگار اختصاص دهد. لذا همواره به فکر قبر و قیامت باشیم و از طریق ارتباط برقرار کردن با الله تعالی، آخرت خود را آباد کنیم.
مدیر دارالعلوم زاهدان "تربیت فرزندان صالح" را ذخیره ای برای آخرت عنوان کرد و گفت: امروزه والدین برای دنیای فرزندان خود برنامه ریزی دارند و برای اینکه آنها از لحاظ دنیایی در مقابل دیگران شرمنده نشوند، سرمایه گذاری می کنند، اما از اینکه برای آخرت آنها و اینکه در قیامت از عذاب الهی نجات حاصل کنند غافل هستند. لذا به فکر اصلاح و تربیت فرزندانمان باشیم و بدانیم که فرزندان جزو بزرگترین سرمایه های والدین هستند.
ایشان خاطرنشان کرد: صحابه- رضی الله عنهم- قدر زندگی را دانستند و از فرصت‏های زندگی در جهت عبادت و بندگی الله تعالی استفاده کرده و زندگی خود را ارزشمند کردند و مرحبا و آفرینِ پروردگار، که همان کسب رضایت الله تعالی هست، را حاصل کردند. لذا همه ما عمل به شریعت و اتباع از سنتهای مبارک آن حضرت- صلی الله علیه وسلم- را سرلوحه زندگی خویش قرار دهیم.
مولانا عبدالحمید در پایان بخش اول سخنان خود "صبر و استقامت در مسیر شریعت" را از خصوصیات انسانهای خوش نصیب دانست و گفت: اینکه انسانی مرتکب گناه و معصیت می شود و به دستورات شریعت عمل نمی کند، این نشانه بی صبری اوست. توجه داشته باشیم که تمام تحولات و تغییراتی که در دنیا می آید دلیل زوال و ناپایداری دنیاست، لذا از تمام فرصتهای دنیا در جهت بندگی پروردگار و آمادگی برای آخرت استفاده کنیم.

نظامیان مصر وابسته بیگانگان اند
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان خود در مراسم نماز جمعه اهل سنت زاهدان حوادث جاری در کشورهای اسلامی و خاورمیانه را "بسیار تکان دهنده" توصیف کرد و گفت: متاسفانه بسیاری از سران کشورهای اسلامی اجیر بیگانگان شده و برای دیگران خدمت می کنند و از اینکه از قدرت‏های استعماری و استکباری دنیا پیام مرحبا و آفرین دریافت کنند، خوشحال بوده و علیه اسلام کار می کنند.
ایشان در ادامه نظامیان مصر را "وابسته بیگانگان" دانست و افزود: بسیار جای تأسف است که پس از پیروزی انقلاب مصر، که مردم مصر در راه این انقلاب کشته دادند، نظامیان مصر که وابسته بیگانگان هستند، به این صورت وارد عمل شود و انقلاب آنها را مصادره نموده و با اسلامگرایان به مبارزه برخیزد.
امام جمعه اهل سنت زاهدان اظهار داشت: متاسفانه دیکتاتوریت و خودکامگی هنوز دامنگیر امت اسلامی است و سران بعضی از کشورهای اسلامی برای تشویق قدرت‏های استعماری و رژیم غاصب صهیونیستی به نفع آنها کار می کنند. اما این را بدانید که الله تعالی حامی حق بوده و پیروزی با حق است و باطل، هر کس و در هر لباسی که باشد، شکست خورده و سرنگون خواهد شد.
مولانا عبدالحمید در پایان اظهار امیدواری کرد که امت اسلامی شاهد به ثمر رسیدن تحولات بزرگ بیداری اسلامی بوده و از دست حاکمانی که وابسته بیگانگان هستند رهایی یافته و ملت مسلمان سرنوشت خود را در دست بگیرد.
امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین به حادثه ناگوار واژگونی خودرو حامل تعدادی از بستگان مولانا قمرالدین- رحمه الله- (امام جمعه سابق مردم ایرانشهر و مدیر مدرسه دینی شمس العلوم این شهرستان) در محور خاش- زاهدان که منجر به وفات 4 تن و نیز زخمی شدن تعداد دیگری از سرنشینان این خودرو شد، اشاره کرده و ضمن اظهار تاسف از این حادثه، برای آنها دعای مغفرت و برای مصدومین این حادثه دعای شفای کامل نمود.

هیچ نظری موجود نیست: