.

۱۳۹۲ شهریور ۲۵, دوشنبه

بازرسان سازمان ملل استفاده از گاز سارين در حمله شیمیایی سوریه را تاييد کردند

بازرسان سازمان ملل که ماه گذشته میلادی به سوريه سفر کرده بودند، گزارش خود را روز دوشنبه، ۲۵ شهريور، به نشست محرمانه شورای امنيت ارائه و تاييد کردند که حمله روز  سی‌ام مرداد ماه گذشته (۲۱ اوت) در سوريه، شیمیایی بوده و با استفاده از گاز سارين و موشک زمين به زمين صورت گرفته است.
به گزارش خبرگزاری‌های بين‌المللی، در گزارش بازرسان سازمان ملل متحد که رياست آن با آکه سلستروم، دانشمند سوئدی، بود آمده است: شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که در حمله به منطقه «غوطه» در نزديکی دمشق در سی‌ام مرداد ماه گذشته گاز سمی سارين به کار رفته است.

اين گزارش می‌گويد: آزمايش‌های مختلف زيست محيطی، شيميايی و طبی که توسط کارشناسان انجام گرفته نشان می‌دهد که برای اين حمله شيميايی از موشک‌های زمين به زمين استفاده شده است.

گزارش ياد شده، اين حمله شيميايی را «نسبتا گسترده» توصيف کرده و می‌گويد از سلاح  شيميايی عليه غيرنظاميان از جمله کودکان استفاده شده است.

خبرگزاری رويترز در گزارشی نوشته است که سازمان ملل عکسی از آقای سلستروم منتشر کرده که در حال ارائه گزارش خود به اعضای شورای امنيت سازمان ملل است.

اين گزارش می‌افزايد که يک گزارشگر سايت سازمان ملل روی تصوير گزارش رييس تيم بازرسان زوم کرده که محتوای آن را نشان می‌دهد. خبرگزاری رويترز گفته که نسخه‌ای با کيفيت بالا از اين عکس را دانلود کرده که آنچه از گزارش منتشر شده را تاييد می‌کند.

نتيجه تحقيقات سلستروم غافلگير کننده نبوده است. چند هفته پيش، جان کری وزير امور خارجه آمريکا اعلام کرد که در حمله به حومه دمشق از گاز سارين استفاده شده است.

بر اساس برآورد آمريکا، در اين حمله ۱۴۲۹ نفر کشته شده‌اند که بيش از ۴۰۰ نفر آنها کودک بوده است.

دبيرکل سازمان ملل روز جمعه گفته بود که گزارش سلستروم، تاييديه‌ای «قاطع» در زمينه استفاده از سلاح شيميايی در سوريه خواهد بود.

وی همچنين گفته بود که بشار اسد «در بسياری از جنايات عليه بشريت» دست داشته است. با اين حال وی نگفت این حکومت سوريه بوده که در حمله روز ۲۱ اوت دست داشته است يا مخالفان.

آقای بان در عين حال تصريح کرد که بشار اسد بايد برای جنايات خود حساب پس دهد.

هیچ نظری موجود نیست: