.

۱۳۹۲ شهریور ۲۶, سه‌شنبه

ترکیه یک بالگرد ارتش رژیم سوریه را سرنگون کرد

واکنش فرماندهی نیروهای مسلح رژیم سوریه
العربیه:مقام های دولت ترکیه اعلام کردند، روز دوشنبه 16-09-2013 یک فروند بالگرد ارتش رژیم سوریه را که وارد آسمان ترکیه شده بود، سرنگون کرده اند.
بلنت آرینچ، معاون نخست‌وزیر ترکیه در آنکارا به خبرنگاران گفت که یک فروند بالگرد نظامی سوریه پس از ورود به حریم هوایی ترکیه هدف پدافند هوایی ارتش قرار گرفته و ساقط شده است.
معاون نخست ‌وزیر ترکیه گفت، بالگرد MI-17 ارتش سوریه در فاصله دو کیلومتری از مرز دو کشور در آسمان ترکیه هدف قرار گرفته است.
آرینچ اظهار داشت: "سرنشینان بالگرد سوریه به اخطارهای پدافند هوایی ترکیه واکنش نشان ندادند و به همین‌دلیل این بالگرد هدف موشک‌های جنگنده‌های نیروهای هوایی ارتش ترکیه قرار گرفت. لاشه بالگرد سوری در داخل خاک سوریه سقوط کرده است."
به دنبال این اقدام ترکیه، ارتش رژیم سوریه در بیانیه ای به آن واکنش نشان داد و اعلام کرد که این بالگرد به طور اشتباه وارد حریم هوایی ترکیه شده بود و ترکیه در هدف گرفتن این بالگرد شتاب کرده است.
در بیانیه‌ فرماندهی ارتش و نیروهای مسلح رژیم سوریه ورود این بالگرد به حریم هوایی ترکیه تائید شده و گفته شده است که "دولت ترکیه یک بالگرد نظامی متعلق به سوریه را که ظهر روز دوشنبه در حال انجام عملیات نظارتی بر ورود گروه‌های تروریستی از مرزهای ترکیه به لاذقیه بود، پس از آنکه اشتباها وارد حریم هوایی ترکیه شد به سرعت هدف قرار داد."
فرماندهی ارتش رژیم سوریه در ادامه گفته است: واکنش سریع دولت ترکیه به ویژه با توجه به اینکه بالگرد سوری در راه بازگشت به سوریه بود و هیچ عملیات جنگی را انجام نداده بود دلیلی بر اهداف و نیات واقعی دولت رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه نسبت به سوریه است و نشان می‌دهد که اردوغان تلاش می‌کند فضای روابط دو کشور را تیره کند."
این بیانیه افزوده است: "دولت آنکارا با سرنگونی بالگرد سوریه اوضاع را متشنج کرد."
احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز اعلام کرد که کشورش این مساله را به شورای امنیت و ناتو با جزئیات کامل ابلاغ خواهد کرد.
خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از وی نوشت: "هیچ کس از این به بعد جرات نخواهد کرد مرزها یا حریم ترکیه را نقض کند و آنکار تمامی تدابیر و اقدامات لازم برای تحقیق در خصوص این حادثه را اتخاذ خواهد کرد."

هیچ نظری موجود نیست: