.

۱۳۹۲ شهریور ۳۰, شنبه

خطبه های نماز جمعه (29 شهریور 1392)

مولانا عبدالحمید با بیان این مطلب که "مبادرت بر گناه، انسان را دچار غفلت و قساوت قلب می کند"، توبه و عمل به احکام شریعت را مهمترین عامل نجات بشریت عنوان کرد.
  خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نماز جمعه (29 شهریور 1392) پس از تلاوت آیه «إلم یأن للذین آمنوا أن تخشع قلوبهم.....» خاطرنشان کرد: این آیه حامل پیام بسیار بزرگی و هشدار بسیار تکان دهنده ای از سوی الله تعالی می باشد. الله تعالی حالات امت‏های گذشته را بیان فرموده است که پیامبران و کتابهای آسمانی و برنامه ای که سعادت دنیا و آخرت آنها را در پی داشت به سوی آنها فرستاده شد. اما این امتها به مرور زمان و به تدریج گرفتار غفلت و گناه شدند و دین و آیین خویش را فراموش کردند، که در نتیجه این فراموشی، دچار قساوت قلبی شدند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان به دوری پیروان کتابهای آسمانی گذشته از دین و دستورات الهی اشاره کرد و گفت: زمانی که پیامبر اکرم- صلی الله علیه وسلم- مبعوث شدند، یهود و نصاری از کتابهای آسمانی و دستورات دین و آیین خویش فاصله گرفته بودند و دین یهودیت و مسیحیت دستخوش تحریف شده بود.
ایشان در ادامه اظهار داشت: الله تعالی در قرآن عظیم الشأن که از هرگونه دستبرد و تحریف مصون بوده و تا قیامت ماندگار خواهد بود، به ما تذکر داده است که مبادا مانند امت‏های پیشین در اثر غفلت و قساوت قلبی از خدا دور شده و دستورات دین و شریعت خود را از یاد ببرید و در اثر گرفتار شدن به زرق و برق دنیا، قبر و قیامت و آخرت را فراموش کنید. هر پیام و تذکر قرآن عظیم الشأن حاوی مطالب و درس‏های بزرگی است. قرآن عظیم الشأن کتابی است که الله تعالی در توصیف آن فرموده است که وقتی حتی علمای یهود و نصاری این کتاب را می خوانند از آن متاثر شده و به سجده می افتند و گریه می کنند. قرآن عظیم الشأن بهترین کلام، و سیرت و سنت آنحضرت- صلی الله علیه وسلم- بهترین هدایت می باشد. لذا ما مسلمانان بهترین کلام و بهترین هدایت را در اختیار داریم. اما جای افسوس است که کسانی که چنین هدایتی را در اختیار دارند، باز هم گرفتار عذاب الهی شوند.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در ادامۀ تشریح این آیه افزود: صحابه و مسلمانان گذشته این آیه را تلاوت کرده و بسیار گریه می کردند. الله تعالی در این آیه می فرماید: آیا زمان آن فرا نرسیده است که دل‏های مؤمنین از یاد الله تعالی و آنچه که نازل فرموده است بترسند، و مانند امت‏های پیشین دچار غفلت نشوند. افرادی بوده اند که با شنیدن این آیه متحول شده و به سوی الله تعالی رجوع کردند و در زمرۀ بزرگان و رجال تاریخی جهان اسلام قرار گرفتند. لذا کسی که الله تعالی سعادت را نصیب او گردانیده باشد، از آیه های قرآن درس می گیرد و پیام رب العالمین را دریافت می کند، اما کسی که طالب سعادت نیست، از آیات الهی درس نمی گیرد و در اثر قساوت قلبی حاضر نیست در خود تحول و تغییر ایجاد کند.
مولانا عبدالحمید ادامه داد: این آیه های قرآن و احکام دین و شریعت هستند که ما را به الله تعالی می رسانند. ما به وسیله اعمال نیک (حج، نماز، روزه، زکات و...) می توانیم به الله تعالی برسیم. اما کوتاهی در انجام اعمال نیک و مبادرت ورزیدن به گناه، انسان را دچار غفلت و قساوت قلبی می کند. چه بسا مسلمانانی هستند که مرتکب گناهان بزرگ می شوند.
ایشان در پایان ضمن تاکید بر دوری از گناه و فساد، همگان را بر توبه و رجوع به سوی الله تعالی توصیه کرد و گفت: آیا وقت آن نرسیده است که به سوی الله تعالی رجوع کرده و به عبادت و بندگی پروردگار مشغول شویم؟ آیا وقت آن نرسیده است که تصمیم جدی گرفته و رخ زندگی خویش را به سوی قرآن، سنت، صحابه و صالحان امت برگردانیم؟ آیا وقت آن نرسیده است که زندگی ما در مسیر تقوا و خداترسی و آمادگی برای قبر و آخرت قرار دهیم؟

مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان خود به هفته دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: همانطور که می دانید نیروهای مسلح و جوانان عزیز کشورمان در جبهه های غرب و جنوب غرب از میهن اسلامی دفاع کرده و در این راه جان خود را فدا کردند. شمار زیادی از مردم کشور در این دفاع بسیار باارزش شهید و جانباز شدند. ملت ایران و در رأس آنها نیروهای مسلح با قربانی خود تمامیت ارضی ما را حفظ کرده و از نوامیس ما و اسلام دفاع کردند که این کار آنها مایه سربلندی و عزت ملت ایران شد.
ایشان ادامه داد: هفته دفاع مقدس، مناسبتی به یاد ماندنی است که ما این دفاع مقدس و این رشادت شجاعانه را گرامی می داریم و این هفته را به نیروهای مسلح و ملت عزیز ایران تبریک عرض می کنیم.

مولانا عبدالحمید در پایان سخنان خود به سفر قریب الوقوع دکتر روحانی، رئیس جمهور کشورمان به آمریکا جهت شرکت در کنفرانس و نیز احتمال مذاکره ایشان با برخی از دولتمردان غربی اشاره کرد و اظهار امیدواری نمود که این مذاکرات موجبات رفع تحریم‏های موجود را فراهم نموده و منافع ملت ایران و جهان اسلام را در پی داشته باشد.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

http://www.farouqazam.blogspot.com/2013/09/blog-post_1126.html