.

۱۳۹۲ شهریور ۱۸, دوشنبه

مجاهدین سوری روستای معلولا را تصرف کردند

مجاهدین سوری شهر باستانی مسیحی «معلولا» در شمال دمشق را تصرف کردند. سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن، روز یکشنبه ضمن اعلام این خبر گفت نیروهای حاکمیت پس ازدرگیری با جبهه النصره از «معلولا» خارج شدند.
معلولا حدود ۵۰۰۰ نفر جمعیت دارد و برای مجاهدین اهمیت استراتژیک دارد که تلاش می کنند مواضع خود در اطراف دمشق را گسترش دهند. این شهر کوچک یک پایگاه در شمال دمشق برای مجاهدین به شمار می رود.
تصرف معلولا که در ۵۵ کیلومتری شمال دمشق است، همچنین امکان کنترل جاده مجاور را به مجاهدین می دهد که دمشق و حمص را متصل می کند و یک راه نقل و انتقال کالا برای نیروهای وابسته به حاکمیت است. 
در درگیری برای تصرف معلولا در شب گذشته، ۱۷ تن از مجاهدین به شهادت رسیدند و بیش از صد نفر  مجروح شدند. دیدبان حقوق بشر سوریه همچنین گفت ده ها تن از نیروهای وابسته به دولت و حامیان شبه نظامیان نیز در این درگیری کشته و مجروح شدند. 
رامی عبدالرحمان، مدیر سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه به خبرگزاری فرانسه گفت اعضای جبهه النصره که با ایمن الظواهری، رهبر القاعده مرتبط است در میان اسلامگرایانی که روستا را در کنترل دارند هستند. 
یکی از ساکنان معلولا، از طریق تلفن تایید کرد که نیروهای دولتی از روستا خارج شده و مجاهدین کنترل را در دست گرفته اند. او که به شرط محفوظ ماندن نامش سخن می گفت افزود وضعیت در این روستا آرام است. 
روستای باستانی معلولا زیر یک صخره بزرگ واقع شده و سمبل حضور مسیحیان در سوریه است. بسیاری از ساکنان این روستا به زبان آرامی سخن می گویند. این زبان باستانی از زبان های به جای مانده از دوران عیسی مسیح است و تنها جوامع کوچک و پراکنده ای در جهان آن را می دانند. 
معلولا پر از غارهایی است که قدمتشان به قرن های اولیه مسیحیت بازمی گردد. صومعه باستانی «مار تقلا» نیز آنجا قرار دارد.

هیچ نظری موجود نیست: