.

۱۳۹۲ مهر ۲, سه‌شنبه

نهادهای مدنی و سازمان های حقوق بشری ایرانی خواستار آزادی زندانیان سیاسی شدند

14 سازمان مدنی و حقوق بشری و در حدود 120 فعال ایرانی طی بیانیه ای خواستار آزادی زندانیان سیاسی در ایران شدند.

درخواست فعالان حقوق بشری و نهادی مدنی در حالی مطرح می شود که حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران برای شرکت در 68 اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک بسر می برد.

امضا کنندگان ، از آزادی برخی از زندانیان سیاسی در روزهای گذشته استقبال کردند اما گفته اند که این اقدام در آستانه سفر حسن روحانی رییس‌جمهور ایران به نیویورک به منظور شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد صورت می‌ گیرد و هدف آن "نشان دادن اعتدال دولت آقای روحانی " است.

در بخشی از بیانیه امضا کنندگان آمده است :" اما باید به یاد داشته باشیم که هم‌اکنون در زندان‌های ایران بیش از صدها زندانی سیاسی وجود دارند که در بدترین زندان‌های ایران محبوس هستند و بیشتر از ملیت‌های کورد، عرب، ترک، بلوچ، ترکمن و... هستند که متأسفانه همواره از دید اکثر رسانه‌های خبری و اغلب نهادها و مدافعان حقوق بشری مورد توجه و حمایت قرار نگرفته‌اند."

بر اساس این بیانیه هم‌اکنون بیش از ۲۰ زندانی کورد، ۱۱ زندانی عرب، ٣ زندانی ترک و ده‌ها تن از زندانیان بلوچ که همگی فعال سیاسی یا مدنی و یا فرهنگی هستند با خطر اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام مواجه هستند.

امضا کنندگان خواستار دخالت موثر و فوری نهادهای بین‌المللی و سازمان‌های مدافع حقوق بشر شدند. به گفته آنها " جان و امنیت ده‌ها زندانی سیاسی و مدنی کورد، عرب، ترک، بلوچ و ترکمن و... در خطر جدی است و هر روز به آمار محکومان به اعدام افزوده می‌شود."

هیچ نظری موجود نیست: