.

۱۳۹۲ اردیبهشت ۱۱, چهارشنبه

البرادعی دولت مصر را به سازش سیاسی با اپوزیسیون دعوت کرد

محمد البرادعی، برنده جایزه نوبل و دبیر کل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی

برنده جایزه نوبل و دبیر کل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی از حزب حاکم اخوان المسلمین شکایت دارد که دو سال پس از انقلاب، تمام نیروهای مخالف را از حضور در مراکز تصمیم گیری دور کرده و فضای بسته ای را بر کشور حاکم کرده است.

محمد البرادعی عضو رهبری "جبهه ملی نجات "، تشکل اصلی اپوزیسیون مصر، با شرکت در یک مصاحبه مطبوعاتی، تاکید کرد که اگر دولت مایل است از صندوق بین المللی پول وام دریافت کند، باید بتواند با نیروهای مخالف به یک سازش سیاسی دست یابد.
برنده جایزه نوبل و دبیر کل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی از حزب حاکم اخوان المسلمین شکایت دارد که دو سال پس از انقلاب، تمام نیروهای مخالف را از حضور در مراکز تصمیم گیری دور کرده و فضای بسته ای را بر کشور حاکم کرده است.
در حالیکه بی ثباتی سیاسی و ناامنی توریست ها را از ورود به این کشور می ترساند و سرمایه گذاری های خارجی را متوقف یا محدود می کند، و از این طریق به خزانه کشور صدمه می رساند ، البرادعی در مصاحبه اش مدعی شد که پیروزی یا شکست از این ببعد به تعامل سیاسی ارتباط تنگاتنگ دارد. چرا که اگر تعاملی در کار نباشد، ثباتی نیز بر قرار نخواهد شد.
او گفت بدون ثبات سیاسی چرخ های اقتصاد بگردش نخواهند افتاد و سرانجام چنین وضعیتی فقر و گرسنگی و خشم خواهد بود.
اینک چند ماهی است که دولت مصر با نمایندگان صندوق بین المللی پول در حال مذاکره است تا وامی معادل چهار میلیارد و هشتصد میلیون دلار دریافت دارد. وامی که البرادعی آنرا برای مصر "حیاتی " توصیف می کند.
بروایت البرادی ، اقتصاد مصر مرده است. همه عوامل اقتصادی ، از در آمد ناخالص ملی گرفته تا تورم ، ذخیره ارزی ، حساب جاری و بدهی های ملی، همه در وضعیت قرمز قرار دارند.
کشور های غربی که اصلی ترین ذخیره کنندگان پول در این نهاد بین المللی هستند معتقدند که یک همکاری سیاسی با سهولت بیشتری می تواند اصلاحات ساختاری مورد علاقه صندوق بین المللی پول را در مصر عملی سازد.
این هماوائی سیاسی مستلزم تعامل میان دولت و اپوزیسیون این کشور است. در حال حاضر جبهه نجات ملی برای شروع مذاکره با محمد مرسی سه شرط پیشنهاد کرده است. اول اینکه یک دولت "معتبر و بی طرف " بر سر کار بیاید، یک دادستان عمومی مستقل به کار گمارده شود و قانون جدیدی هم برای انتخابات تدوین گردد.
با این حال بنظر می رسد که اسلامیون حاکم توجهی به این مطالبات ندارند.
البرادعی ضمن انتقاد به بی عملی حکومت ، در عین حال اظهار امیدواری می کند که با یک گفتگوی صادقانه با حمدین صباحی رهبر چپ های ناصریست ، می توان او را هم – که با وام گرفتن از صندوق بین المللی پول مخالف است- به تجدید نظر وادار کرد.

هیچ نظری موجود نیست: