.

۱۳۹۲ اردیبهشت ۲۸, شنبه

خطبه های نماز جمعه اهل سنت زاهدان:عمل به قرآن و سنت زندگی مسلمانان صدر اسلام را متحول کرد

مولانا احمد در خطبه های نماز جمعه اهل سنت زاهدان با بیان اینکه "عمل به قرآن و سنت باعث تحول و انقلاب در زندگی مسلمانان صدر اسلام شد"، دور شدن مسلمانان از احکام شریعت را به منزله افتادن جامعه اسلامی در ورطه هلاکت و نابودی دانست.
مولانا احمد، امام جمعه موقت اهل سنت زاهدان، در خطبه های نماز جمعه اهل سنت زاهدان آیه «وَأَنفِقُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَلاَ تُلْقُواْ بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ وَأَحْسِنُوَاْ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ» [بقره: 195] را تلاوت کرد و خاطرنشان نمود: الله تعالی در این آیه سه اصل و قانون را بیان فرموده است که اگر انسان‏ها در هر مقطع و زمانی بخواهند در زندگی خویش انقلاب و دگرگونی بیاورند، چاره ای به جز رعایت این اصول قرآنی ندارند.
ایشان در ادامه افزود: الله تعالی از بدو آفرینش انسان سلسله انبیا و کتب آسمانی را جاری داشته است، اما این فرامین الهی در ادوار مختلف با توجه به تناسب بشری متفاوت بودند. ولی در عین حال تمام انبیای الهی، از حضرت آدم گرفته تا حضرت محمد مصطفی- صلی الله علیه وسلم- در سه چیز با یکدیگر مشترک بودند که این سه اصل مشترک عبارتند از؛ توحید، نبوت و معاد. تمام انبیای الهی، بدون استثنا، انسان‏ها را به سوی توحید و یکتاپرستی و نیز به تصدیق و اتباع از پیامبران الهی و همچنین به سوی ایمان آوردن به قیامت و روز رستاخیز دعوت داده اند.
مولانا احمد شأن نزول این آیه کریمه را از زبان حضرت ابوایوب انصاری- رضی الله عنه- بیان داشت و گفت: در هنگام فتح قسطنطنیه (استانبول امروزی) صحابی جلیل القدر آن‏حضرت- صلی الله علیه وسلم- و کسی که میزبان پیامبر اکرم- صلی الله علیه وسلم- در سفر به مدینه منوره بود، یعنی حضرت ابوایوب انصاری- رضی الله عنه- در واقعه فتح استانبول حضور داشت. در جریان این جنگ وقتی دو لشکر در مقابل یکدیگر قرار گرفتند، یکی از سربازان سپاه اسلام به قصد اینکه خود را به قلب لشکر دشمن برساند، صف‏ها را یکی بعد از دیگری می شکافت و جلو می رفت. برخی از سپاهیان اسلام با دیدن این صحنه آیۀ «ولاتلقوا بأیدیکم إلی التهلکة» را با خود زمزمه کرده و گفتند که این شخص با این کار، اقدام به خودکشی می کند. اما حضرت ابوایوب انصاری در جواب این دسته از افراد فرمود: شأن نزول این آیه را من می دانم. این آیه زمانی نازل شد که صحابه پیامبر، که در ابتدای ظهور اسلام تمام مشغولیت‏های شخصی و دنیایی خود را کنار گذاشته بودند، پس از اینکه اسلام قدرت یافته بود، با خود گفتند اکنون وقت آن است که ما به کارهای فردی و تجارت خویش مشغول شویم. اما الله تعالی این آیه را نازل فرمود که شما با این کار، خود را به هلاکت نیندازید.
معاونت اداری دارالعلوم زاهدان در تشریح این آیه خاطرنشان کرد: بنا به تعبیر قرآن، روزی که مسلمانان نسبت به اسلام و قرآن و احکام دینی سست شده و توجه خود را به سوی چیزهای دیگر معطوف می کنند، گویا خود را به هلاکت رسانده اند. لذا مسلمانان باید خود را متعلق به اسلام بدانند.
مولانا احمد در پرتو این آیه قرآنی جملاتی پیرامون "خودکشی فردی" در جامعه ایراد کرد و گفت: متاسفانه در جامعه امروزی برخی از افراد ضعیف الایمان دست به خودکشی می زنند. در حالی که این عمل از لحاظ شرعی حرام قطعی است و کسی که اقدام به خودکشی می کند، جایش در جهنم است. البته کسی که برای پیروزی اسلام و مسلمین از خودگذشتگی می کند و با کمال شجاعت و جسارت و با این تصور که خود را متعلق به خدا می داند و در راه خدا خود را به قلب لشکر دشمن می زند، این چنین فردی مصداق خودکشی نیست، اما افرادی که تحمل مشکلات زندگی را نداشته و با خوردن دارو یا آتش زدن خود، اقدام به خودکشی می کند، این افراد مرتکب عمل حرام و خلاف شرع شده و مستحق جهنم می شوند.
استاد حدیث دارالعلوم زاهدان به تحولات و انقلابات در زندگی مسلمانان صدر اسلام اشاره کرد و گفت: عمل به دستورات قرآن عظیم الشأن و احکام اسلامی باعث تحول و انقلاب در زندگانی مسلمانان صدر اسلام شد. عمل به قرآن و سنت انسان‏هایی را که روزی به قتل و کشتار و چپاول افتخار می کردند، تبدیل به انسان‏هایی عابد، زاهد و ایثارگر نمود و دوستی و الفت را در بین آنها بوجود آورد. علت بروز چنین انقلاباتی در قرون اولیه اسلام تبلیغ و ترویج دین و احکام اسلامی بود. هر کدام از صحابه آن حضرت- صلی الله علیه وسلم- خود را موظف به تبلیغ و نشر دین و فرهنگ اسلامی می دانستند و در زمان آنها بحث قشر و گروه مطرح نبود، اما متاسفانه امروزه مسلمانان گمان می کنند که تبلیغ و نشر احکام دین فقط وظیفه علما، صوفیان و اهل تبلیغ است، در حالی که اگر مسلمانان صدر اسلام چنین تفکری می داشتند، امروزه شاهد وجود اسلام در اقصا نقاط جهان نبودیم.
ایشان در پایان این بخش از سخنان خود تاکید کرد: صحابه آن حضرت و مسلمانان صدر اسلام فقط تصور مشغول شدن به مشاغل شخصی و دنیوی در اذهان آنها بوجود آمد و عملا اقدام به چنین کاری نکردند، ولی خداوند متعال بلافاصله به آنها تذکر داده و آنها را سرزنش نمود، اما امروزه جامعه بشری و جامعه اسلامی دچار خودکشی اجتماعی شده است. عدم پایبندی مسلمانان به نمازهای پنجگانه، بی توجهی به تمام احکام اسلامی، بی اعتنایی به فساد و گناه در جامعه، همه اینها از مصادیق خودکشی اجتماعی است. هرگاه مسلمانان دست از دین و تبلیغ دین کشیدند، در آن زمان مسلمانان دچار هلاکت خواهند شد.

متولیان بررسی صلاحیت‏ کاندیداها امانت را رعایت کنند
مولانا احمد در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع " تعیین صلاحیت شوراهای شهر زاهدان" اشاره کرد و در این زمینه گفت: بسیاری از کسانی که در شورای شهر زاهدان ثبت نام کرده بودند، از رد صلاحیت خود گلایه دارند. شواری شهر یکی از جایگاههایی است که به منظور مشارکت بیشتر مردم و استفاده بیشتر از توانمندی های جامعه در قانون اساسی پیش بینی شده است.
ایشان خاطرنشان کرد: درخواست ما از متولیان بررسی صلاحیت‏ها این است که امانت را رعایت نمایند. اگر کسی متهم به اعمالی همچون فساد و اختلاس و... است، ولی عملا مرتکب چنین افعالی نشده و در یک محکمه قضایی این موارد به اثبات نرسیده است، متولیان بررسی صلاحیت‏ها، صرفا از روی سلیقه، اقدام به رد صلاحیت افراد نکنند. این مسئولیت در واقع امانتی است بر دوش آنها و قرآن عظیم الشأن مسلمانان را دستور به امانتداری نموده است. لذا کسانی که سلیقه ای و قشری و حزبی برخورد می کنند بدانند که در بارگاه رب العالمین باید پاسخگو باشند. البته کسی که مرتکب کار خلاف قانون شده و حق قانونی ندارد و محکوم شده است، قانون در مورد چنین افرادی اجرا شود، اما آنچه انتظار است این است که جامعه از لیاقت‏ها و استعدادها و توانمندی‏هایی که قدرت خدمت به جامعه را دارند، محروم نشود.
مولانا احمد تاکید کرد: کسانی که به دیانت آنها اعتماد شده و به عنوان متولیان بررسی صلاحیت‏ها انتخاب شده اند، امانتداری را رعایت کنند و اجازه بدهند تا گروهها و قشرهای مختلف جامعه در صحنه بیایند و انتخاباتی که در شأن ملت ایران است را برگزار کنیم تا دنیا بداند که اسلام دین عدالت و آزادی و دموکراسی است. نباید اوضاع به گونه ای باشد که مسلمانان حسرت دموکراسی غرب و جامعه اروپایی را بخورند، اگر چه موضوع دموکراسی در غرب فقط در حد یک شعار است، که اشغال سرزمین فلسطین و اعمال ظلم بر مردم مظلوم فلسطین نمونه ای از دموکراسی دروغین غرب است.

مولانا احمد در پایان سخنان خود به نزدیک شدن برگزاری مراسم فارغ التحصیلی طلاب دارالعلوم زاهدان اشاره کرده و از عموم مردم زاهدان خواست تا ضمن دعا برای مقبولیت این مراسم، در زمینه ارسال کمک مالی و فراهم نمودن نیازمندی‏های این مراسم از هیچ کوششی دریغ نورزند.

 

هیچ نظری موجود نیست: