.

۱۳۹۲ خرداد ۶, دوشنبه

جمهوری اسلامی سلطنت مطلقه فقیه است

اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت نمی‌کنند

جمهوری اسلامی
سلطنت مطلقه فقیه است

به نظر می‌رسد که برای بخشی از گروه‌های اصلاح‌طلب و حامیان جنبش سبز، انتخابات ریاست‌جمهوری آتی به پایان رسیده است. مصطفی تا‌ج‌زاده، زندانی سیاسی، در نامه‌ای از زندان گفته است که این نیروها چاره‌ای جز عدم شرکت در انتخابات ندارند. جبهه مشارکت نیز با صدور بیانیه‌ای، ردصلاحیت هاشمی‌رفسنجانی را به مثابه تعیین رییس‌جمهور آینده توصیف کرده است. پیش از این مجید انصاری هم گفته بود که جبهه اصلاحات پس از هاشمی‌رفسنجانی، کاندیدای دیگری برای انتخابات ندارد.
مصطفی تاجزاده، عضو زندانی جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب، در نامه خود نوشته است که در حال حاضر "میزان رای رهبر است". وی همچنین دلیل ردصلاحیت هاشمی‌رفسنجانی و رحیم‌مشایی را "هموار شدن راه پیروزی نامزد رهبر" دانسته و گفته است که نظام سیاسی جمهوری اسلامی "سلطنت مطلقه فقیه" است.
وی درباره انتخابات آتی و رویکرد اصلاح‌طلبان به آن چنین اظهارنظر کرده: "با توجه به آن چه حکومت یک دست و اقتدارگرا در سال‌های اخیر بر سر میهن و آیین و مردم آورده است، انتظار می‌رفت با عذرخواهی از ملت راه بهبود اوضاع را با امکان برگزاری انتخاباتی آزاد، قانونی و رقابتی فراهم آورند تا پنجره ای به سوی امید برای خروج از وضعیت اسفناک کنونی گشوده شود... اقتدارگراها با دزدیدن حق انتخابات آزاد ما، راهی جز عدم شرکت در انتخابات مهندسی شده و نامشروع اخیر را برایمان باقی نگذاشته اند. البته ما تا 23 خرداد فرصت داریم تا با تشکیل کمپین بزرگ «رأی ما هاشمی» جناح حاکم را مجبور به تجدید نظر در تصمیم غیرقانونی خود و بازگرداندن حق مسلم ملت در تعیین سرنوشت خویش کنیم. آقای هاشمی حتی اگر 24 ساعت قبل از انتخابات به این صحنه وارد شود، پیروز میدان خواهد بود".
وی پیش‌بینی کرده است: "کاهش مشارکت مردمی در انتخابات به ویژه در قیاس با خرداد ۸۸ معضلات فراوان مدیریتی و اقتصادی، فساد گسترده حکومتی، اختلاف فزاینده اصولگراها، فشارها و تحریم های روزافزون بین المللی و نارضایتی رو به رشد عمومی و مهم تر از همه آگاهی روبه تزاید قشرهای وسیعی از ملت، حکومت مطلقه فردی را زودتر از آن چه فکر می کنند با بحران مواجه خواهد ساخت."
پیش از این مجید انصاری، از اعضای مجمع روحانیون مبارز نیز گفته بود که پس از ردصلاحیت هاشمی‌رفسنجانی، جبهه اصلاحات کاندیدایی برای حضور در انتخابات نخواهد داشت.
جبهه مشارکت نیز با صدور بیانیه‌ای گفته است که ردصلاحیت هاشمی‌رفسنجانی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری به منزله "تعیین رییس‌جمهور بعدی است". این حزب اصلاح‌طلب در بیانیه خود نوشته است: "ارزيابي ما از يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري همانند اغلب اصلاح‌طلبان واقع‌گرا اين بود كه اقتدارگرايي براي ماندن در قدرت دست به هر كاري مي‌زنند و تمام تلاش خود را براي تكميل پروژه نافرجام انتخابات 88، به كار خواهند بست و انتخابات مهمي مانند انتخابات رياست جمهوري را به رأي مردم وانخواهند نهاد... بديهي است كه با ناكامي در گام اول، گام دوم مهندسي انتخابات بايد عملي مي‌شد تا نيازي به تدبير صندوق‌هاي رأي نباشد. رد صلاحيت هاشمي با فشار نيروهاي امنيتي و نظامي در اين شرايط عملي شد".
در همین حال هاشمی‌رفسنجانی در بیانیه‌ای که پس از ردصلاحیت خود منتشر کرد – و پیش از آن در دیدار با اعضای ستاد انتخاباتی خود – سخنی از امکان حمایت از دیگر کاندیداهای حاضر در انتخابات مطرح نکرده؛ سیدمحمد خاتمی نیز از زمان ردصلاحیت هاشمی‌رفسنجانی سکوت کرده و اقدام به موضع‌گیری در این زمینه نکرده است.
صادق زیباکلام، از نیروهای نزدیک به هاشمی‌رفسنجانی نیز در گفت‌وگویی پیرامون وضعیت اصلاح‌طلبان در انتخابات گفته بود كه فكر نمى كند"اصلاح طلبان بعد از رد صلاحیت آقای هاشمی رفسنجانی برنامه خیلی مفصل و مهمی برای انتخابات داشته باشند. فکر نمی کنم نه از آقای عارف پشتیبانی صریحی صورت بگیرد و نه از آقای حسن روحانی. بنابراین فکر می کنم آن موجی که با آمدن آقای هاشمی به راه افتاده بود عملا منتفی شده است".
این در حالی است که در برخی از شبکه‌های اجتماعی، بحث‌هایی پيرامون اجماع روی یکی از دو کاندیدای موجود در صحنه انجام شده است. بخش‌هایی از بدنه اصلاح‌طلبان خواستار آن هستند که نیروهای اصلاح‌طلب روی محمدرضا عارف یا حسن روحانى اجماع کنند. گرچه تاکنون تعداد حامیان حسن روحانی بیشتر است و عده بیشتری خواهان حمایت از وی هستند؛ تاکنون اما واکنشی در این زمینه در رده‌های بالای نیروهای اصلاح‌طلب اتفاق نیفتاده است. a.bahmani(at)roozonline.com

هیچ نظری موجود نیست: