.

۱۳۹۲ خرداد ۷, سه‌شنبه

مخالفان حکومت سوریه 'شواهد' قتل عام در بانیاس و بیضا را ارائه کردند


شاهدان عینی می‌گویند تمام روستای بیضا را دود و آتش فرا گرفته بود
مخالفان حکومت سوریه می‌گویند مدارک و شاهدانی در اختیاردارند که ثابت می‌کند نیروهای دولتی در بانیاس و بیضا در غرب این کشور ۲۰۰ مرد و زن و کودک را قتل عام کرده‌اند. دولت سوریه حدود یک ماه پیش اعلام کرده بود در عملیاتی در این مناطق، چهل 'تروریست‌‌ مسلح' را کشته است.
مخالفان حکومت سوریه این کشتار را فجیع‌تربن قتل‌عام جنگ داخلی سوریه خوانده و تصاویر ویدئویی دلخراش و شهادت شاهدان عینی را به‌عنوان تائیدی بر ادعای خود ارائه کرده‌اند.
یکی از این شاهدان که از ترس انتقام ترجیح داده با نام مستعار ام‌عابد شناخته شود می‌گوید : "هر چقدر هم که سعی کنم توضیح دهم ما چه دیدیم و چه شنیدیم نمی‌تواند واقعیت آنچه را که اتفاق افتاد نشان دهد."
او که مادر دو فرزند است با چشمهای گریان در باره آنچه که اواسط اردیبهشت ماه در بیضا روی داد می گوید "هر جا می‌رفتی پا روی جسدهایی می‌گذاشتی که یا سوخته یا سلاخی شده بودند."
نیروها و شبه نظامیان دولتی دوازدهم اردیبهشت به‌سمت روستای بیضا در استان طرطوس در ساحل مدیترانه حرکت کردند. این نیروها روز بعد به شهر مجاور یعنی بانیاس حمله بردند.
دولت سوریه این عملیات را حمله‌ای علیه تروریستهای مسلح نامید و رسانه‌های دولتی از کشته شدن چهل تروریست خبر دادند.
اما مخالفان دولت، فعالان حقوق‌بشر و شاهدان عینی این عملیات را حمله‌ فرقه‌ای بی‌رحمانه‌ علیه شهروندان بی‌گناه توصیف کرده و مدعی شده‌اند که در این حملات، بیش از دویست غیرنظامی کشته و صدها نفر مفقود شده‌اند.
حمله نظامی
عکسها و ویدئوهای مورد ادعا، اجساد خون‌آلود مردان و زنان و کودکانی را با زخم‌های شدید و جنازه‌های سوخته را نشان می‌دهد که از آنها دود بلند می‌شود.
ام‌عابد می‌گوید تمام بیضا را خون گرفته بود
تایید اصالت این فیلمها و عکسها برای منابع مستقل امکانپذیر نیست اما بی‌بی‌سی با چهار زن که می‌گویند شاهد حمله بوده‌اند گفتگو کرده و آنها همگی تایید می‌کنند که قتل‌عام فجیعی صورت گرفته است.
همه این زنها می‌گویند حمله نیروهای دولتی صبح روز ۱۲ اردیبهشت از روستای بیضا شروع شد.
هر دو طرف در یک مورد اتفاق نظر دارند و آن اینکه نیروهای دولتی پیش از دست زدن به این عملیات، مورد حمله شورشیان قرار گرفته بودند؛ هر چند این منطقه از ابتدای بحران منطقه پرآشوب و ناآرامی بوده است.
به گفته شاهدان عینی، نیروهای دولتی با حمایت شبه‌نظامیان موسوم به "نیروی دفاع ملی" وارد روستا شدند و حمله‌ای مرگبار را آغاز کردند، کشتند و سوزاندند و ویران کردند.
ام‌عابد می‌گوید "آنها به ما فحاشی می‌کردند، با زشت‌ترین کلمات. بعد گفتند مردان باید از خانه بیرون بروند وگرنه همه ما را می‌کشند."
در فیلمی که به نظر می‌رسد یکی از سربازان دولتی گرفته و به بیرون درز کرده، میدانی در بیضا دیده می‌شود در حالیکه خانه‌ها و خودروها شعله‌ور و زمین خون‌آلود است.
دوربین در صحنه بعدی تصویر جنازه مردی را گرفته که به شکم روی زمین افتاده و رد خونی که دیده می‌شود نشان می‌دهد جنازه از جای دیگری به آنحا کشیده شده است.
فیلم در فروشگاهی به پایان می رسد که کف آن پر از جنازه‌هایی است که در دو ردیف منظم کنار هم چیده شده‌اند.
ام‌عابد می‌گوید "ناگهان بوی دود استشمام کردیم و فریادهای دیوانه‌وار مردان را در تمامی روستا شنیدیم."
میدان بیضا. این تصویر از فیلمی برداشته شده که یکی از سربازان دولتی گرفته
زنان تا ساعت شش عصر آن روز نتوانستند از خانه‌ها بیرون بروند. ام‌احمد، دوست ام‌عابد آنچه را بعد از بیرون رفتن از خانه دیده این گونه توصیف می‌کند: "به خیابان دویدم و جنازه بیست، سی مرد را روی زمین دیدم، همگی تیر خورده بودند. بعد شوهر و پدر شوهرم را دیدم که گلوله به سرشان خورده بود. از صورت شوهرم فقط دهان و بینی‌ باقی مانده بود."
فعالان حقوق‌بشر و شهروندان می‌گویند نیروهای دولتی سپس بسمت شهر مجاور، بانیاس حرکت کردند.
رسانه‌های دولتی گفتند در آن عملیات سه‌روزه چهل تروریست کشته شدند؛ شاهدان عینی اما از یورش وحشیانه شبه‌نظامیان علوی به سنی‌های منطقه صحبت می‌کنند.
اجساد "ذغال شده"
فیلمها و عکس‌های متعددی که از شهر بانیاس بعد از هجوم نیروهای دولتی وجود دارد تصاویر فجیعی هستند از اجساد مردان و زنان و کودکان که روی هم انداخته شده اند و در بعضی از آنها، به نظر می‌رسد کل اعضای خانواده‌ها همراه هم به قتل رسیده‌اند.
زنانی که با بی‌بی‌سی گفتگو کردند همگی صحنه‌های مشابهی را توصیف کرده اند: "اجساد سلاخی و ذغال شده همه‌جا دیده می‌شدند، خانه‌ها به آتش کشیده شده و ساکنانشان همراه با آنها می‌سوختند. در یک خانه کل اعضای خانواده قتل عام شده‌بودند. همه‌جا پر از خون بود."
فعالان حقوق بشر سوریه می گویند که این اولین قتل‌عام جنگ داخلی سوریه نیست و احتمالا آخرین آن هم نخواهد بود در حالیکه جامعه جهانی به اقدامات دیپلماتیک امید بسته و برای برگزاری کنفرانس صلح در ماه آینده تلاش می‌کند.
درعین حال، تنها عده اندکی به موفقیت این کنفرانس امیدوارند. به گفته ناظران، تا زمانی که هر دو طرف این جنگ خونین فکر می‌کنند می‌توانند برنده این جنگ باشند مردم سوریه بهای آن را با جانشان خواهند پرداخت

هیچ نظری موجود نیست: