وزارت کشور ایران اسامی نامزدهای احراز صلاحیت شده برای مشارکت در رقابت های یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد. در میان این نامزدها، نام اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و اسنفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر پیشین احمدی نژاد دیده نمی شود که به معنی رد صلاحیت آن ها است.
برپایه آن چه وزارت کشور ایران اعلام کرده و در شبکه خبر و رسانه های رسمی پخش شده ''غلامعلی حداد عادل، مشاور آیت الله خامنه ای رهبر ایران، سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، حسن روحانی، دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی، محمد رضا عارف معاون اول دولت محمد خاتمی رئیس جمهوری پیشین ایران، محمد باقر قالیباف شهردار تهران و علی اکبر ولایتی مشاور آیت الله خامنه ای در امور سیاست خارجی'' نامزدهای احراز صلاحیت شده در انتخابات ریاست جمهوری هستند.

تا کنون هاشمی رفسنجانی، مشایی و نزدیکانشان، موضعی درباره رد صلاحیتشان اعلام نکرده اند.

پیشتر شایعه هایی درباره احتمال رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی و مشایی منتشر شده بود.

مشایی نامزد اصلی دولت احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری است، از این رو واکنش دولت ممکن است برخی از معادلات در ایران را تغییر دهد.

خبرهایی هم از تلاش برخی مراجع تقلید در قم برای رایزنی با شورای نگهبان به منظور تایید صلاحیت هاشمی رفسنجانی به ''العربیه.نت'' رسیده است که به نظر می رسد این رایزنی ها، به نتیجه نرسیده است.