ائتلاف اصلی مخالفان بشار اسد اعلام کرده است در کنفرانس صلح ماه آینده در ژنو شرکت خواهد کرد. اما لوی صافی سخنگوی ائتلاف ملی روز شنبه 25-05-2013 گفته است که فقط در صورت کناره گیری بشار اسد از قدرت در این کنفرانس شرکت می کند.
صافی در کنفرانس سه روزه مخالفان دولت سوریه در استانبول گفت: "ائتلاف ملی نیروهای انقلابی و مخالف سوریه حاضر است در این کنفرانس شرکت کند اما تنها به شرطی که در توافق نهایی رییس جمهوری سوریه و اطرافیانش قدرت را واگذار کنند."
به گزارش بی بی سی پییشتر روسیه اعلام کرده بود رژیم اسد با اصل شرکت در کنفرانس موافق است.
در همین حال الکساندر لوکاشویچ سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفته است: "با رضایت خاطر اعلام می کنیم دمشق آمادگی خود را با اساس شرکت در کنفرانسی بین المللی اعلام کرده است که به نفع مردم کشور و با هدف یافتن راه حل سیاسی پایان خشونت ها برگزار شود."
سخنگوی ائتلاف ملی گفت: "اگر دولت با این چهارچوب موافق باشد ما هم می آییم. ما از همان روز اول از توافق ژنو استقبال کردیم. ما هم می خواهیم راه حلی سیاسی پیدا شود اما نمی خواهیم دوباره از این حکومت فریب بخوریم، حکومتی که پیشتر هم بارها فریبمان داده است."

روسیه و رژیم سوریه بارها گفته اند که بشار اسد حاضر به کناره گیری از قدرت نیست.
شبکه خبری اسکای نیوز عربی نیز به نقل از لوی صافی، سخنگوی ائتلاف ملی مخالفان سوریه گفت: " مخالفان سوریه از رژیم اسد می‌خواهند توضیح بیشتری درباره اعلام اخیر روسیه مبنی بر موافقت کلی دمشق با مشارکت در کنفرانس بین‌المللی ژنو 2 ارائه دهد."
وی گفت: "اعلام اخیر وزارت خارجه روسیه مبنی بر موافقت نظام سوریه با مشارکت در کنفرانس آتی ژنو مبهم است و ما از دولت بشار اسد می‌خواهیم این موضع را تبیین کند."
صافی در ادامه گفت: "ما به توضیح بیشتر نیاز داریم تا بتوانیم تصمیمات‌مان را در خصوص این موضوع اتخاذ کنیم.
منابع نزدیک به ائتلاف مخالفان سوریه به روزنامه الحیاة نیز گفته اند که ائتلاف ملی مخالفان سوریه خواهان تضمین‌هایی از جمله برکناری‌ بشار اسد به عنوان رأس اقدامات کنفرانس آتی ژنو است.
خالد صالح، سخنگوی ائتلاف مخالفان روز جمعه 24-05-2013 گفت: "ما ازرژیم اسد می‌خواهیم به عنوان نشان دادن حسن نیتش تا پیش از نشست آتی ژنو خشونت‌ها را در سوریه متوقف کرده و استفاده از موشک‌های نوع اسکاد را پایان دهد و ارتش را از شهرها و مناطق سوریه خارج کند."
وی افزود: "این واقعا مهم است که دو طرف پیش از ورود به مذاکرات آتی ژنو حسن نیت از خود نشان دهند. ما می‌خواهیم مطمئن شویم زمانی که وارد مذاکره با نظام شده‌ایم حمام خون در سوریه متوقف خواهد شد."
روسیه و آمریکا پیش از این بر برگزاری کنفرانس بین‌المللی ژنو با استناد به مفاد بیانیه پیشین ژنو با هدف حل و فصل بحران سوریه توافق کردند