.

۱۳۹۲ اردیبهشت ۲۸, شنبه

تنش‌ها میان شیعیان و سنی‌ها در عراق با ۱۰۰ کشته طی سه روز


درگیری‌های خونین میان سنی‌ها و شیعیان عراق افزایش یافته است. پس از خشونت‌های روزها پنجشنبه و جمعه در عراق هنوز اوضاع این کشور پرتنش است. افراط گرایان روز شنبه ۱۲ نفر را در شهرهای مختلف عراق کشتند.
خشونت‌های روزهای پنجشنبه و جمعه در عراق در روز شنبه (۲۸ اردیبهشت/۱۸ مه) نیز ادامه یافت. در جریان یک درگیری میان مهاجمان یک طایفه سنی و ماموران پلیس در استان انبار در غرب عراق دو نفر از افراد مسلح این طایفه کشته شدند.
خبرگزاری "براثا" گزارش داد در محله الرشید در بغداد در جریان حمله به یک افسر، او و سه نفر از اعضای خانواده‌اش کشته شدند. در همین محله در پی حمله به رئیس یک نهاد دولتی، راننده این فرد کشته شد.
رسانه‌های محلی عراق گزارش داده‌اند که در بصره نیز یک روحانی در پی شلیک گلوله کشته شد. تلویزیون سومریه نیز گزارش داد در نزدیکی شهر فلوجه در یک پست خیابانی یک مامور پلیس و دو غیرنظامی کشته شدند.

همچنین افراط گرایان در موصل یک سرباز را کشتند و پنج مامور پلیس در نزدیکی شهر رمادی توسط افرادی ناشناس ربوده شدند.

اسامه النجیفی، رئیس پارلمان عراق، از دولت این کشور خواستار شناسایی نقاط ضعف دستگاه امنیتی کشور شد. مارتین کوبلر، سرپرست فرستادگان سازمان ملل در عراق نیز از رهبران سنی‌ها و شیعیان عراق خواست دست از خونریزی بردارند و به حمایت از مردم این کشور بپردازند.

بالاگرفتن دشمنی میان سنی‌ها و شیعیان
روز جمعه (۲۷ اردیبهشت/۱۷ مه) نیز در انفجارها و درگیری‌های خونین در نقاط مختلف عراق بیش از ۷۰ نفر کشته شدند.

ده‌ها کشته تنها در بعقوبه
تنها در بعقوبه در پی انفجار در یک خودروی بمب‌گذاری شده در جلوی یک مسجد ۴۱ نفر کشته و بیش از ۵۵ نفر زخمی شدند. مردم پس از پایان مراسم نماز جمعه از این مسجد خارج می‌شدند که این انفجار روی داد.
از دیگر حوادث خونبار روز جمعه در بغداد، انفجار دو بمب بود که با فاصله‌ای کم  در حاشیه خیابانی منفجر شدند. ماموران امنیتی در عراق گزارش داده‌اند که در این حادثه دست کم ۲۰ نفر کشته و ۴۵ نفر زخمی شدند.

برمبنای آمار پلیس عراق در روز پنج‌شنبه (۲۶ اردیبهشت/۱۶ مه) نیز شمار کشتگان درگیری‌های خشونت‌آمیز در عراق ۱۸ نفر بوده است. طی این حوادث بیش از ۱۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

آمارهای رسمی حاکی از آنند که شمار خونریزی‌های روز جمعه  در شهرهای مختلف عراق در هشت ماه اخیر در این کشور بی‌سابقه بوده است.

خشونت در عراق در پی ادامه اختلافات میان احزاب سنی مذهب این کشور و نوری مالکی، نخست وزیر عراق تشدید شده است. مخالفان نوری مالکی، او را متهم می‌کنند که از شیوه‌های خشن برای حکومت کردن استفاده می‌کنند و سیاست تبعیض‌گرایانه‌ای پیش گرفته است.

هیچ نظری موجود نیست: