.

۱۳۹۲ اردیبهشت ۲۷, جمعه

بان کی مون: کنفرانس سوریه هرچه زودتر برگزار شود


دبیرکل سازمان ملل متحد می گوید کنفرانس بین المللی پیشنهادی برای متوقف ساختن جنگ داخلی سوریه باید هرچه زودترتشکیل شود.
به گزارش خبرگزاری رویترز، بان کی مون این موضوع را روز جمعه درپی گفت وگو با سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه در سوچی، در کنفرانس خبری مشترک عنوان کرد و گفت «نباید فرصت را از دست داد و انتظار زیادی وجود دارد که کنفرانس باید در زودترین زمان ممکن برپا شود.»

لاورف موافقت کرد وگفت «هرچه زودتر، بهتر.» وافزود : موضع مسکو این است که از تمام کشورهای همسایه، ایران، عربستان سعودی ، وشرکت کنندگان در نخستین کنفرانس ژنو در ژوئن گذشته، باید دعوت شود.

درگزارش رویترز گفته می شود رهبران غرب در اظهارنظر درباره موفقیت مذاکرات محتاط بوده اند، و علاقه روسیه به حضور ایران درکنفرانس می تواند مسائل را به دلیل مخالفت بالقوه غرب پیچیده کند.
آمریکا روز پنجشنبه گفت کسی را برای شرکت در کنفرانس رد یا تایید نمی کند، در حالی که فرانسه مخالفت خود را با حضورایران ابراز داشت.
در کنفرانس ژنو موافقت شد یک دولت انتقالی در سوریه تشکیل شود، اما آمریکا و روسیه در این باره که آیا اسد باید در قدرت بماند یانه، اختلاف نظر دارند.
مسکو می گوید خروج اسد نباید پیش شرطی برای یک راه حل سیاسی باشد، ولی اکثر رهبران مخالف مذاکره با اسد را رد کرده اند، مگر این که اعضای حلقه داخلی او از هردولت انتقالی کنار گذاشته شوند.
در این میان، مقامات سازمان ملل متحد روز جمعه اعلام کردند شمار آوارگانی که از جنگ درسوریه می گریزند از یک میلیون و پانصد هزار نفر فراتر رفته است.  بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد به روسیه سفر کرده و می گوید این سفر با هدف آن انجام شده که تمرکز بر مسئله تنش در سوریه  باقی بماند و کوشش برای مذاکره با مقام های کشورهای مختلف جهان پیشاپیش نشست ماه آینده با محور برقراری صلح در سوریه ادامه یابد.
آقای بان روز جمعه به خبرنگاران گفت که پیشرفتی که در مذاکرات میان جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف، همتای روس او، بر سر سوریه حاصل شده، نباید از دست برود و باید از آن استفاده بهینه شود. وی بار دیگر بر آمادگی تیم بازرسان سازمان ملل متحد برای سفر به سوریه و بررسی ادعاهای مطرح در خصوص استفاده رژیم بشار اسد از سلاح های شیمیایی تاکید کرد.
وزیر خارجه سوریه دعوت دبیر کل سازمان ملل را از جامعه جهانی برای اقدام عاجل در خصوص ناآرامی در سوریه تکرار کرده و از دولت بشار اسد خواسته تا به بازرسان سازمان ملل اجازه دهد به آن کشور وارد شوند.
در این حال، امروز جمعه، روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده که روسیه شمار بیشتری موشک پیشرفته ضد دریایی به سوریه فرستاده. مسکو اما همزمان می گوید هیچ علاقه ای به آن ندارد که بشار اسد در قدرت باقی بماند.
روز پنج شنبه دیده بان حقوق بشر از وجود شواهدی خبر داد که حاکی از آن است که در شهر رقاع در سوریه شماری از شهروندان بی دلیل بازداشت شده اند و مورد شکنجه قرار گرفته اند، و افزود که بازرسان دیده بان حقوق بشر این شواهد را اوایل سال جاری میلادی و طی مدتی به دست آورده اند که رقاع تحت کنترل شبه نظامیان اپوزیسیون بوده است.

هیچ نظری موجود نیست: