.

۱۳۹۲ خرداد ۳, جمعه

پیشنهاد مخالفان به بشار اسد: ترک سوریه بهمراه 500 نفر

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز‌ عربی، معاذ الخطیب، رئیس مستعفی ائتلاف مخالفان سوریه در نشست ائتلاف ملی مخالفان سوریه در استانبول طرحی را در خصوص "بحران سوریه" ارائه داد که بر اساس آن بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه باید طی 20 روز آینده قدرت را واگذار کند.
همچنین بر اساس این طرح، اسد و 500 تن از کسانی که وی انتخاب کند، از جمله خانواده و فرزندانش به هر کشوری که میزبانی آنها را بپذیرد، خواهند رفت.
بر اساس این طرح، همچنین همه زندانیان سیاسی بلافاصله پس از قبول این طرح آزاد شده و اقدامات لازم برای بازگشت مهاجران سوری اتخاذ خواهد شد.
در این طرح تاکید شده اسد باید اختیارات کاملش را به فاروق الشرع، معاونش و یا وائل الحلقی، نخست‌وزیر دولت کنونی‌اش واگذار کند.
علاوه بر این پارلمان منحل شده و اختیارات قوه مقننه به شخصی که اختیارات ریاست جمهور را در اختیار دارد، واگذار می‌شود.
بر این اساس دولت موقت نیز طی 20 روز ساختار امنیتی و نظامی‌اش را بازسازی خواهد کرد.
طرح پیشنهادی معاذ الخطیب، که طی نشست داخلی مخالفان در استانبول ترکیه ارائه شد، با استقبال ضعیفی از سوی مخالفان و مسوولان دولت سوریه روبرو شد.
این شبکه خبری اعلام کرد: اعضای ائتلاف ملی مخالفان سوری که در نشست استانبول حضور داشتند، به طرح پیشنهادی معاذ الخطیب توجه چندانی نکردند.
همچنین منابع داخلی حاضر در نشست مذکور نیز تاکید کردند که این طرح با واکنش‌های مثبتی روبرو نشده و حاضران زمان کافی برای بررسی آن اختصاص ندادند و بیشتر به جدول کاری که هفته گذشته تنظیم شده بود، پایبند بودند.
در همین حال شریف شحادة، عضو پارلمان سوریه نیز ضمن بی‌اهمیت جلو دادن طرح معاذ الخطیب، آن را وقت تلف کردن و مضحک توصیف کرد.
وی گفت: این طرح به عقیده من هیچ وجهه قانونی و اخلاقی ندارد.
شحادة همچنین خاطر نشان کرد: تنها ملت سوریه می‌تواند انتخاب کند که چه کسی بعد از پایان دوره قانونی ریاست جمهوری بشار اسد، در کشور قدرت را به دست بگیرد.

هیچ نظری موجود نیست: