وزیر دفاع اسرائیل روز سه شنبه 27-05-2013 در واکنش به اظهارات مقام های روسی درباره تحویل موشکهای اس 300 یکی از پیشرفته ترین موشک های ضدهوایی در جهان به رژیم بشار اسد هشدار داد که در صورت تحویل این موشکها به رژیم دمشق، اسرائیل می داند چگونه به آن پاسخ دهد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه موشه یعلون گفت: "این موشکها هنوز تحویل داده نشده و امیدواریم که تحویل داده نشود، اما اگر شوربختانه موشکهای اس 300 به سوریه برسد، در آن صورت می دانیم چه پاسخی بدهیم."
معاون وزیر خارجه روسیه امروز با لحنی هشدار آمیز گفت: "تحویل موشکهای اس 300 روسی به سوریه می تواند یک عامل بازدارنده در برابر مداخله قدرتهای خارجی در این کشور باشد."
سرگی ریابکوف در جمع خبرنگاران در مسکو با بیان این مطلب بطور تلویحی اعلام کرد که امکان تحویل این موشکهای پیشرفته به رژیم سوریه وجود دارد.
روسیه اعلام کرد که به منظور جلوگیری از مداخله خارجی در سوریه، سیستم دفاع ضد موشکی اس-۳۰۰ را به دولت سوریه تحویل خواهد داد.
روسیه گفته است که ارسال این سیستم موشکی پیشرفته "عامل ثبات‌دهنده‌ای" در بحران سوریه است و مانع از مداخله خارجی در بحران سوریه می‌شود.
سرگی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفته است که قرارداد فروش این سلاح‌ها چند سال پیش میان کشورش و دولت سوریه امضا شده بود.
اسرائیل نگران آن است که این سلاح‌ها در اختیار ایران یا حزب الله لبنان قرار گیرد.
خبرگزاری فرانسه می نویسد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اخیرا با سفر به مسکو تلاش کرد روسیه را به متوقف کردن فروش موشک‌های اس 300 به سوریه متقاعد سازد. اما به نظر می رسد که گفتگوهای وی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در این زمینه به نتیجه نرسیده است.