.

۱۳۹۲ خرداد ۷, سه‌شنبه

اتحادیه اروپا برای مخالفان اسد سلاح می فرستد

قاچاق سوخت دیزل از سوریه به ترکیه، ۲۶ مه ۲۰۱۳

اتحادیه اروپا در تحریم سلاح علیه سوریه تجدید نظر کرده تا به تمامی کشورهای عضو آن اتحادیه اجازه ارسال اسلحه را به اپوزیسیون سوریه بدهد.
روسیه و ایالات متحده نیز همچنان در تلاشند تا با برگزاری نشست صلحی پیرامون بحران سوریه به ناآرامی در آن کشور پایان دهند.

در پی مذاکرات طولانی دیروز دوشنبه، اتحادیه ۲۷ عضوی اروپا به توافق رسید که تحریم علیه دولت سوریه را تمدید کند اما ارسال سلاح را به اپوزیسیون اصلی سوریه که شورای ائتلاف ملی سوریه است، میسر کنند.

با این وصف، ویلیام هیگ وزیر خارجه بریتانیا گفت برنامه یا طرحی فوری برای ارسال سلاح به اپوزیسیون در نظر گرفته نشده است.

وی گفت که آنچه اتحادیه اروپا تصویب کرده، هشداری به رژیم اسد مبنی بر آن که لازم است در بحران سیاسی آن کشور با اپوزیسیون تعامل کند. هیگ افزود فرستادن سلاح برای اپوزیسیون سوریه باید مطابق موازین بین المللی و در فرایند خاصی با همکاری کشورهای گوناگون باشد.

بریتانیا و فرانسه خواهان مسلح کردن مخالفان اسد هستند، اما اتریش و سوئد با مطرح کردن بیم از وخیم تر شدن جنگ داخلی در سوریه، برآنند که چنین اقدامی نباید انجام گیرد و بر یافتن راه حلی دیپلماتیک برای خشونت در سوریه پای می فشرند.

اتحادیه اروپا شورای ملی ائتلاف سوریه را به عنوان نماینده مشروع مردم آن کشور به رسمیت می شناسد و روز دوشنبه این گروه اپوزیسیون را به مشارکت در گفت و گوهای صلح ترغیب کرد. شورای ملی سوریه هنوز تصمیمی برای شرکت یا عدم شرکت در نشستی با محور برقراری صلح در سوریه اتخاذ نکرده است.

در این حال، روز دوشنبه روسیه بار دیگر بر لزوم شرکت دادن ایران در نشست صلحی با موضوع سوریه تاکید کرد.

سناتور متنفذ جمهوری خواه آمریکایی، جان مک کین، روز گذشته طی سفری اعلام نشده به سوریه رفت تا با اعضای اپوزیسیون آن کشور دیدار کند. 

انس العبده، سخنگوی شورای ملی ائتلاف سوریه، از سفر سناتور مک کین به سوریه استقبال کرد و بر اهمیت تاکید آقای مک کین بر ضرورت کمک بیشتر آمریکا به مخالفان بشار اسد پای فشرد.

فرماندهان نیروهای اپوزیسیون سوریه که روز گذشته  با آقای مک کین ملاقات کردند، از وی خواستند تا بانی کمک بیشتر ایالات متحده به اپوزیسیون سوریه شود و نیروی اپوزیسیون را با با تامین سلاح مورد حمایت قرار دهد. آنها بر ضرورت حمایت آمریکا از ایجاد منطقه پرواز ممنوع در حریم هوایی سوریه تاکید کردند.

سناتور مک کین با مخالفان دولت اسد در هر دو سوی مرز میان ترکیه و سوریه دیدار و مذاکره کرد.

سفر چند ساعته جان مک کین به سوریه، شاخص و مهم بود. از مارس سال ۲۰۱۱ و زمان آغاز سرکوب خونین اعتراضات آرام مخالفان بشار اسد که به جنگ داخلی و خشونت خونبار در‌ آن کشور انجامیده که همچنان ادامه دارد، سناتور مک کین شاخص ترین چهره سیاسی آمریکا بوده که به سوریه سفر کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: