.

۱۳۹۲ اردیبهشت ۱۱, چهارشنبه

کاهش نرخ ارز در روزهای آینده

محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

 محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی پیش بینی کرد که نرخ ارز در ایران در روزهای آینده روند نزولی داشته باشد. وی اعلام کرد که این موضوع با مشخص شدن نرخ ارز مرجع در مجلس، در روزهای آینده احتمالا به وقوع خواهد پیوست.

 به گزارش خبرگزاری مهر، محمود بهمنی اعلام کرد که تکلیف نرخ ارز براساس مصوبه مجلس در 10 تا 15 روز آینده مشخص می شود و اظهار امیدواری کرد که در روزهای آینده نرخ ارز در بازار آزاد روند نزولی به خود بگیرد.
وی تاکید کرد: « به طور حتم این موضوع در روزهای آینده اتفاق می افتد.»
رئیس کل بانک مرکزی همچنین در مورد آخرین وضعیت نرخ تورم و رشد حجم نقدینگی در کشور گقت:« با توجه به تمهیدات در نظر گرفته شده نرخ رشد تورم تا پایان سال گذشته به رقم 30.5 درصد رسید که این رقم میانگین شاخص های مورد بررسی بانک مرکزی بود ، همچنین نرخ رشد نقدینگی تا پایان سال گذشته به رقم 30.8 درصد رسید.»
وی تاکید کرد:« مطلبی که باید گفته شود؛ این است که سال پایه توسط بانک مرکزی از سال 83 به سال 90 تغییر داده شده است، ضمن آنکه در بحث مطالبات معوق بانکی در دی ماه و بهمن ماه سال گذشته باید بگویم رقم این مطالبات حدود 17 درصد بود که در بهمن ماه سال گذشته این رقم 16.9 درصد بوده که تا پایان اسفند ماه سیر نزولی داشته و به 14.9درصد رسیده است.»
بهمنی همچنین درمورد آمار اعلام شده در رابطه با تورم بخشی خودرو گفت:« ما نرخ تورم را اعلام کردیم، موضوع نرخ تورم بخشی حاصل بررسی میانگین کل شاخصها است که از سوی بانک مرکزی مورد بررسی قرار می گیرد. در رابطه با تورم بخشی مربوط به خودرو این آمار استخراج و به شورای رقابت ابلاغ شده است.»
رئیس کل بانک مرکزی وعده داده است که با تعیین نرخ ارز در مجلس به زودی نرخ ارز کاهش یابد اما براساس گزارش ها درصورت تصویب نرخ ۲۴۵۰ تومانی دلار در بودجه سال 92 كل كشور در صحن علنی مجلس، مرکز مبادلات ارزی تعطیل می‌شود.
قرار است بعد از تصویب لایحه بودجه ۹۲ در مجلس و ارائه آن به دولت برای اجرا، مرکز مبادلات ارزی تعطیل شده و زمان آن نیز تیر ماه اعلام شده است.
از سویی به گزارش خبرگزاری ایلنا تعطیلی مركز مبادلات ارزی در شرایطی در دستور كار دولت قرار گرفته كه هنوز هیچ تصمیمی درباره كاهش نرخ ارز در بازار آزاد گرفته نشده است.
بازار سکه و ارز در ایران طی سه سال گذشته شرایطی بحرانی داشته است و تاکنون چندین بار، علیرغم وعده های بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ ارز یا تثبیت آن، با افزایش حبابی قیمت ها روبرو شده است.
برخی کارشناسان، دولت را مسئول افزایش نرخ سکه و ارز می دانند که با جلوگیری از ورود سکه و ارز به بازار به بحران ان دامن می زند. از سویی به گفته برخی نیز این افزایش قیمت با شدت گرفتن تحریم های آمریکا علیه ایران رابطه مستقیم دارد.

هیچ نظری موجود نیست: