روزنامه آمریکایی واشنگتن پست، در شماره روز سه شنبه 30-4-2013 به نقل از مقامات بلند پایه دولت اوباما نوشت، رئیس جمهورآمریکا تصمیم گرفته است که مخالفان سوری را به اسلحه مرگبار مجهز کند.
به نوشته این روزنامه تصمیم اوباما در چارچوب کمک به مخالفان در دفاع از خو در برابر نیروهای اسد و همچنین در تاکید رهبری ایالات متحده و هماهنگی این کشور با تلاش همپیمانان خود برای سرنگونی رژیم اسد صورت گرفته است .

در گزارش واشینگتن پست می افزاید :" مقامات آمریکایی به این نکته نیز اشاره کردند که در برخورد با بحران سوریه، مذاکرات سیاسی هنوز گزینه اول مورد نظر این کشور است.

در همین حال باراک اوباما در مصاحبه صبح روز سه شنبه خود با جمعی از خبرنگاران درکاخ سفید گفته است "استفاده از سلاح شیمیایی "بازی" را عوض خواهد کرد ولی ما برای تصمیم گیری قاطع نیازمند کشف همه حقایق در این زمینه هستیم."

رئیس جمهوری امریکا در این مصاحبه افزود:" اگر مشخص شود که دولت بشار اسد از سلاح شیمیایی علیه مردم خود استفاده کرده باشد، درباره گزینه های خود تجدید نظر می خواهیم کرد."

از سوی دیگر بشار جعفری نماینده سوریه در سازمان ملل، گفت:" دولت سوریه به طور علنی اعلام کرد که از سلاح های شیمیایی علیه مردم خود استفاده نخواهد کرد و برای همین از شورای امنیت خواست تا در این زمینه بررسی و تحقیق کند."