روزنامه فرانسوی ''فیگارو'' در گزارشی نوشته است که جمهوری اسلامی ایران، شبه نظامیانی برای دوران پس از حکومت بشار اسد آماده می کند که توسط حزب الله لبنان آموزش دیده اند.

به نوشته این روزنامه، مامویت این افراد، حمایت از منافع ایران در سوریه در صورت سرنگونی نظام اسد خواهد بود.

به نوشته روزنامه ''فیگارو'': ''هدف کوتاه مدت این افراد، که آموزش دهندگان آن ها را با غرور "ارتش مردمی" (جیش الشعبی) می نامند و شمارشان به پنجاه هزار نفر می رسد،  دفاع از رژیم دمشق در برابر مخالفان سنی است.''

این گزارش افزوده است که بیشتر این افراد سوری و از اقلیت شیعه و علوی هستند.

گزارش روزنامه ''فیگارو'' ادامه داده است: ''این ارتش در ماه اوت گذشته بر روی رادار های آمریکائیان پدیدار شد. در آن هنگام وزیر دفاع آمریکا از نشانه های حضور ایران در داخل سوریه سخن گفت، که به گونه ای توسط محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران ایران نیز مورد تأئید قرار گرفت، وی  در سخنانی گفت که سوریه نیازی به هیچ نیروی خارجی برای حفظ امنیتش ندارد چرا که ۵۰ هزار نفر عضو "ارتش مردمی" در کنار ارتش ملی در مبارزه اند."

این گزارش افزوده است که این شبه نظامیان، بر مبنای مدل "بسیجی" ها شکل گرفته اند.

در ادامه این گزارش آمده است: ''این شبه نظامیان علاوه بر این که به ارتش دولتی کمک می کنند، به شکلی سازمان یافته اند که بتوانند ادامه نفوذ ایران در سوریه را حتی پس از سرنگونی نظام بشار اسد ممکن سازند.''

این گزارش تاکید کرده است: '' ناتوان شدن دستگاه های امنیتی سوریه طی ماههای اخیر، دست ایران را بازتر کرده و به  تهران امکان داده در سازماندهی امنیت بشار اسد هم نقش ایفا کند. در عین حال ایران که در گذشته تجربیات خود را در زمینه مهار اینترنت و مخابرات در اختیار سوریه گذاشته بود، همچنین تحویل سلاح به این کشور را از راه حریم هوایی عراق افزایش داده است. از این روست که اسرائیل نیز از نزدیک این فعالیت های ایران را دنبال کرده و برای از میان برداشتن حسن شاطری، مرد کلیدی نفوذ ایران در سوریه، در ماه فوریه گذشته، تردیدی به خود راه نداد."