.

۱۳۹۲ اردیبهشت ۹, دوشنبه

افشای کمک ده‌ها میلیون دلاری سیا به حامد کرزی

29/04/2013

 روزنامه نیویورک تایمز خبر داده که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، ده ها میلیون دلار به حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان داده است.

 این روزنامه آمریکایی به نقل از مشاوران آقای کرزی از جمله خلیل رومان، رییس دفتر حامد کرزی در سال های 2002 تا 2005، نوشته که این پول همچون یک «شبح» بود، مخفیانه می آمد و مخفیانه مصرف می شد.
بر این اساس، این میزان پول برای ایجاد نفوذ بیشتر اطلاعاتی آمریکا پرداخت شده، اما فقط باعث فساد بیشتر شده، سران درگیر در جنگ و قاچاق مخدر افغانستان را تقویت کرده و حتی به طالبان رسیده است.
همچنین این پول که به صورت ماهانه و طی مدت ده سال پرداخت شده، استراتژی خروج آمریکا از افغانستان را تضعیف کرده است.
در خبر نیویورک تایمز مشخص نیست آیا آقای کرزی از این پول که به حساب شورای امنیت ملی افغانستان واریز می شده، استفاده شخصی کرده است یا خیر.
یک دیپلمات آمریکایی به روزنامه نیویورک تایمز گفته که کشورش بزرگترین منبع فساد در افغانستان است.
این در حالی است که هنوز آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا و همچنین دولت این کشور به این خبر واکنشی نشان نداده اند.
اما حامد کرزی که در یک سفر رسمی به فنلاند رفته، در هلسینکی پایتخت این کشور گفت که شورای امنیت ملی افغانستان طی ده سال گذشته از حمایت دولت آمریکا بهره مند بوده است.
وی در جلسه مطبوعاتی خود افزود که پول واریز شده «قابل توجه» نبوده و در زمینه های مختلفی از جمله کمک به مجروحان به کار برده است.
آقای کرزی بدون این که به اتهامات مطرح در این زمینه پاسخ دهد، فقط گفت: «این پول، یک کمک چند منظوره بود.»
سخنگوی وزارت امورخارجه افغانستان نیز درباره خبر نیویورک تایمز گفته که این روزنامه هیچ مدرک و شاهدی را برای ادعای خود ندارد.

هیچ نظری موجود نیست: