.

۱۳۹۲ اردیبهشت ۱۰, سه‌شنبه

منامه: خامنه ای وضعیت اقتصادی ایران و ظلم های اعمال شده بر مردم خود را فراموش کرده است

 العربیه: وزیر امور خارجه بحرین و دبیرکل شورای همکاری خلیج، سخنان خامنه ای رهبر ایران را درباره بحرین که در سخنرانی اخیرش در کنفرانس بیداری اسلامی بیان کرد را محکوم کردند.

شیخ خالد بن احمد بن محمد آل خلیفه وزیر امور خارجه بحرین، سخنان  خامنه ای را ''تجاوز از مرزهای لیاقت و حکمت در تعامل با کشورها برپایه قواعد اسلامی'' توصیف کرده است.

او گفته است که خامنه ای این قواعد را که ''عدم دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر و اهانت نکردن به کشور اسلامی همسایه'' است را رعایت نکرده است.

وزیر امور خارجه بحرین ادامه داده است که رهبر ایران، اوضاع اقتصادی بحرانی کشورش و رنج های مردم خود که تحت انواع ظلم، محدود کردن آزادی ها و نقض حقوق بشر به سر می برند و از ساده ترین پایه های حیات با کریمانه محروند را به فراموشی سپرده است.

شیخ خالد بن خلیفه سخنان  خامنه ای را ''دروغ، مغالطه و جعل عمدی حقایق در بحرین'' متهم کرد و افزود که این سخنان دلیلی قاطع بر تحریک ادامه دار خشونت ها در بحرین توسط ایران است.

او گفته است که رهبران  ایران با اظهارات خود، نه تنها به روابط میان دو کشور ایران و بحرین ضربه می زنند، بلکه به خود نیز آسیب می رسانند چرا که تنش را در منطقه تشدید می کنند و امنیت و ثبات بین المللی و عربی را بر هم می زنند.

از سوی دیگر، عبد اللطیف الزیانی دبیر کل شورای همکاری خلیج نیز، سخنان خامنه ای درباره بحرین را ''مغالطه'' و ''دخالت در امور داخلی این کشور'' توصیف کرد.

او گفته است که سخنان رهبر ایران با دین اسلام، قانون بین المللی و روابط حسن همجواری، متناقض است.

دبیرکل شورای همکاری خلیج تاکید کزده است که وضعیت در بحرین مساله داخلی است کشور است و نه ایران و نه هیچ کشور دیگر حق دخالت در آن را ندارد.

او نسبت به این که مقام های ایرانی شعار ''بیداری اسلامی'' سر می دهند، در حالی که ''بسیاری از کشورهای و ملت های منطقه از سیاست های ایران در رنج هستند'' ابراز تاسف کرد.

الزیانی گفت که سیاست ایران برپایه تشدید اختلافات مذهبی، تشکیل هسته های تروریستی و جاسوسی و ایجاد فتنه، استوار است.

خامنه ای دوشنبه در سخرانی خود در کنفرانس بیداری اسلامی به نا آرامی ها در بحرین نیز اشاره کرده و گفته بود: ''در بحرین، اکثریتی مظلوم که سالهای متمادی از حق رأی و دیگر حقوق اساسی یک ملت، محروم بوده، به مطالبه‌ی حق خود برخاسته‌اند، اما چون این اکثریت مظلوم، شیعه‌اند و حکومت جبارِ سکولار، متظاهر به سني‌گری است، دستگاههای تبلیغاتی اروپا و امریکا و هم پیاله های آنها در منطقه، آن را نزاع شیعه و سنی جلوه می دهند.''

هیچ نظری موجود نیست: