.

۱۳۹۲ اردیبهشت ۱, یکشنبه

شرکت نفت ایران: آمار صادرات و تولید نفت کشور محرمانه است


احمد قلعه ‌بانی، مديرعامل شركت ملی نفت جمهوری اسلامی ایرانمدیرعامل شرکت ملی نفت جمهوری اسلامی ایران، بدهی شرکت‌های نفتی خارجی به ایران را چهار میلیارد دلار ارزیابی کرد که به علت تحریم‌ها پرداخت نشده است. او توضیح داد که می‌توان در ازای این مبلغ، کالا و دارو و غذا گرفت. وی آمار صادرات و تولید نفت را محرمانه دانست اما در عین حال گفت که ظرفیت تولید ایران روزانه چهار میلیون بشکه است.

روز یکشنبه، احمد قلعه بانی، مدیرعامل شرکت ملی نفت در یک نشست خبری که در چارچوب هجدهمین نمایشگاه بین المللی نفت و پتروشیمی برگزار شد، گفت: "چیزی حدود چهار میلیارد دلار بابت نفت فروخته شده از شرکت‌های خارجی طلبکار هستیم که هنوز نتوانسته اند به دلیل تحریم آن را پرداخت کنند".
او اضافه کرد که قرار است طلب ایران "در قالب تهاتر کالا و ورود دارو و غذا به کشور" پرداخت شود.
قلعه‌بانی هویت بدهکاران را مشخص نکرد، اما وزیر نفت، رستم قاسمی، روز قبل از شرکت نفتی بریتانیایی-هلندی شل نام برده بود.
قاسمی همچنین گفته بود که کره شمالی به خرید نفت ایران مایل است، اما مدیرعامل شرکت نفت امروز از این موضوع ابراز بی‌خبری کرد و گفت: "ما خیلی وقت است به کره شمالی نفت صادر نمی کنیم اما به هرحال به غیر از اسرائیل، می توانیم به هر کشوری نفت بفروشیم".

به گفتۀ مدیرعامل شرکت ملی نفت "آمار صادرات و تولید نفت کشور محرمانه است". او در عین حال ارقامی ارائه کرد و ظرفیت تولید نفت کشور را روزانه چهار میلیون بشکه  اعلام کرد اما بلافاصله افزود که "به دلیل برخی از محدودیت ها، ما کمتر از این رقم تولید می کنیم".
بر اساس آمار اوپک، صادرات نفت خام ایران به دلیل تحریم، به حدود یک میلیون و صدهزار بشکه در روز کاهش یافته است.
چهار ماه پیش مقامات ایرانی گفته بودند که درآمدهای نفتی ایران به علت تحریم‌ها، تقریباً نصف شده است.
قلعه‌بانی نیز مثل همۀ کارشناسان نفتی، بر لزوم سرمایه‌گذاری در صنایع نفت ایران تأکید کرد و گفت: "باید در برنامه پنجم بیش از 180 میلیارد دلار سرمایه گذاری کنیم تا ظرفیت تولید نفت به 5.1 میلیون بشکه در روز افزایش یابد".
این در حالی است که اوپک، کل تولید نفت ایران را در حال حاضر حدود سه میلیون بشکه در روز برآورد کرده است.

مدیرعامل شرکت نفت بهای مناسب هر بشکه نفت را در شرایط کنونی 95 دلار  ارزیابی کرد.
او در مورد نقش بخش خصوصی در صنعت نفت ایران نیز گفت: "بخش خصوصی داخل کشور نتوانسته است نفت صادر کند و تنها چند محصول نفت توسط بخش خصوصی خارجی تحویل گرفته شده است".
او توضیح بیشتری در این مورد نداد، اما در پایان مصاحبه به مناسبت دیگری گفت: "اگر از من بپرسند چه شیوه ای را باید برای اداره صنعت نفت در پیش بگیریم، باید بگویم می توانیم بسیاری از پالایشگاه های گازی را خصوصی کرده و در بورس بفروشیم و از منابع آنها برای توسعه بالا دست نفت استفاده کنیم."

هیچ نظری موجود نیست: