.

۱۳۹۲ اردیبهشت ۳, سه‌شنبه

حمایت ایران از القاعده: توطعه برای حمله تروریستی در کانادا

دولت کانادا دو مرد را به اتهام تلاش برای خارج کردن یک قطار مسافربری از ریل درشهر تورنتو دستگیر کرد. پلیس کانادا مدعی شده است این دو فرد با «القاعده ایران» در ارتباط بوده اند.

پلیس سلطنتی کانادا امروز با اعلام بازداشت دومرد 30 و 35 ساله به نام های شهاب الصغیر و رائد جاسرعنوان کرده، این دو فرد کانادایی نیستند اما ملیت آنان همچنان از سوی دولت کانادا مخفی نگه داشته شده است.
اتهام این افراد توطعه برای حمله تروریستی و همکاری با یک گروه تروریستی عنوان شده است.
پلیس کانادا اعلام کرده مظنونان از حمایت القاعده در ایران برخوردار بوده اند اما هیچ نشانه ای از اینکه این گروه از حمایت دولتی خاص بهره مند بوده است، وجود ندارد.
با این حال امروز وزیر امور خارجه ایران نسبت به این خبر واکنش نشان داد و ماهیت وجود «القاعده ایران» را جعلی و مضحک خواند.
جنفر استرچمن رییس پلیس سلطنتی کانادا در این رابطه اعلام کرده است:« این دو مظنون رفت و آمد قطار‌ها را در اطراف تورنتو زیر نظر گرفته بودند و خط قطار مشخصی را برای حمله مد نظر داشتند.» او نگفت که کدام خط مورد نظر متهمان بوده است. پلیس کانادا اعلام کرده است دو متهم از بیش از یک سال پیش تحت نظر ماموران امنیتی قرار داشتند.
اما در دیگر سو علی اکبر صالحی امروز در واکنش به این خبر گفت:« این خنده‌دارترین چیزی است که درسن ۶۴ سالگی خود شنیده‌ام. «القاعده ایران» از جعلیات جدید است و واقعا حرفی مضحک است. امیدوارم مسوولان کانادا کمی عقلانی فکر کنند و به شعور مردم و افکار عمومی دنیا توجه کنند.»
اظهارات وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران از جعلی بودن «القاعده ایران» در حالی است که طی سال های اخیر بسیاری از زندانیان سیاسی ایران پس از آزادی و یا در ملاقات با خانواده های خود از حضور شهروندان ایران و غیر ایرانی عضو القاعده در زندان ها خبر داده اند که گاهی هم سلول شدن با این زندانیان به عنوان شکنجه برای فعالان سیاسی ایرانی به کار رفته است.
در این میان به خاطرات عبدالرضا تاجیک روزنامه نگار سرشناس ایرانی می توان اشاره کرد. وی دراین زمینه گفته بود:« در سلول ها با افراد متفاوت با گرایش های سیاسی و عقیدتی متفاوتی هم سلول بودم. با اعضای وابسته به القاعده هم سلول بودم تا سلفی ها، مشارکتی ها یا وابستگان و خانواده های برخی از اعضای سازمان مجاهدین خلق و دانشجویان کرد.»
دیگر زندانی سیاسی ایرانی که به موضوعی مشابه اشاره کرده است میتوان به منصور اوسانلو، فعال کارگری اشاره کرد. وی در این زمینه گفته بود:« . بيش از سه ماه بيست و سه روز در سلول انفرادی نگه داری شدم که بعضی از اوقات آن با يکنفر يا دو نفر همراه بودم که به لحاظ اتهام موارد اتهامی آنها نظير من نبود. يکی از آنها القاعده ای بود که اعتقاد داشت با کشتن 7 نفر شيعه به بهشت می توان رفت و هم سلولی با اين افراد فشار روحی روانی برای متهم می آورد.»
پیش از این دولت آمریکا در مواردی ایران را به انجام معاملات مخفی با عناصر القاعده متهم کرده بود.
در سال ۲۰۱۱، وزارت خزانه داری ایالات متحده طی بیانیه‌ای ایران را یکی از گذرگاه‌های مهم برای تامین مالی شبکه القاعده در افغانستان و پاکستان توصیف کرد.
براساس بیانیه وزارت خزانه‌داری «این شبکه به عنوان یک مجرای مهم که القاعده از طریق آن، پول عوامل و تسهیل کنندگان را از سراسر خاورمیانه به جنوب آسیا انتقال می‌دهد عمل می‌کند.»
بر اساس بیانیه این نهاد، در آن زمان شش عضو القاعده در ایران فعال بودند که یک نفر از آن‌ها با آگاهی ایران در این کشور فعالیت می‌کرد.

هیچ نظری موجود نیست: