.

۱۳۹۲ اردیبهشت ۴, چهارشنبه

جان کری از ناتو خواست خود را برای مقابله با تهدید سوریه آماده کند

وزیران خارجه آمریکا و روسیه روز سه شنبه در حاشیه اجلاس سازمان ناتو در بروکسل، درباره جستجوی یک راه حل سیاسی برای بحران سوریه دیدار و گفتکو کردند. وزیر خارجه آمریکا قبل از این دیدار، از کشورهای عضو سازمان ناتو خواسته بود خود را برای مقابله با تهدید ناشی از بحران سوریه از جمله تهدید سلاحهای شیمیایی آماده کنند.

یک مقام آمریکایی به خبرگزاری فرانسه گفت جان کری، وزیر خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف، همتای روسی او بعد از پایان اجلاس شورای سازمان ناتو با روسیه، در مورد سوریه باهم گفتگو کردند. آنان در این گفتگو بر اهمیت پیداکردن یک راه حل سیاسی برای پایان دادن به خشونتها در سوریه با تکیه بر مفاد موافقتنامه ژنو که در ٣٠ ژوئن سال ٢٠١٢ اعلام شد، تاکید کردند.
موافقتنامه ژنو که مواضع اصلی روسیه در برابر بحران سوریه را بیان می کند از جمله خواهان یک روند سیاسی برای یک دوره انتقالی با شرکت همه جوانب درگیر در سوریه است.
این سند درباره سرنوشت بشار اسد رئیس جمهور سوریه چیزی پیش بینی نکرده و همین مساله سبب شده تا آمریکا و کشور های حامی مخالفان، آن را یک سند مربوط به دوران بعد از بشار اسد تلقی کنند در حالیکه روسیه و چین برخلاف معتقدند این به خود سوریها بر می گردد تا در مورد آینده خود تصمیم بگیرند.
جان کری وزیر خارجه آمریکا در برابر خبرنگاران گفت از نظریات سازنده وزیر خارجه روسیه در اجلاس امروز حمایت می کند.
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه بنوبه خود بر ضرورت یک راه حل سیاسی در سوریه تاکید کرد و گفت در صورت عدم اقدام در این زمینه، افراط گرایان به پیروزی خواهند رسید.
دیدار امروز وزیران خارجه آمریکا وروسیه در حالی انجام شد که آنان پیشتر از این در لندن و برلن نیز با هم دیدار و گفتگو کرده اند.
جان کری قبل از دیدار امروز خود با وزیر خارجه روسیه، از وزیران خارجه کشورهای ناتو در اجلاس امروز بروکسل خواسته بود خود را برای مقابله با تهدید ناشی از بحران سوریه از جمله تهدید سلاحهای شیمیایی آماده کنند.
وی با اشاره به نصب موشکهای پاتریوت در ترکیه و حمایت سازمان ناتو از این کشور گفت کشور های عضو باید از همدیگر در برابر تهدید سوریه حمایت کنند.
آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل سازمان ناتو نیز در اجلاس امروز تاکید کرد که این سازمان مراقب اوضاع در سوریه بوده و آماده است بگونه موثر از ترکیه دفاع کند.
اظهارات وزیر خارجه آمریکا در مورد تهدید سلاحهای شیمیایی سوریه در حالی صورت می گیرد که یک مقام اطلاعاتی اسرائیل امروز سه شنبه رژیم دمشق را به استفاده از این سلاحها در برابر شورشیان این کشور متهم کرد.

هیچ نظری موجود نیست: