.

۱۳۹۲ اردیبهشت ۸, یکشنبه

مادر مظنون بمب گذاری بوستن به پسرش گفته بود که برای جهاد به فلسطین برو‬د

 نوارهای مکالمه بمب گذار بوستن آمریکا با مادرش که در سال 2011 توسط سازمان اطلاعات روسیه ضبط شده نشان می دهد که او بطور ''سربسته'' با مادرش در مورد جهاد صحبت می کند‬.

‫براساس اطلاعاتی که بین مقامات اطلاعاتی آمریکا و روسیه رد و بدل شده و به دست خبرگزاری آسوشیتدپرس رسیده است، مادر تیمورلنگ سارنایف بمب گذار کشته شده، از پسرش می خواهد برای جهادبه فلسطین برود، اما وی در جواب مادرش می گوید که وی زبان عربی را نمی داند‬.

‫هفته گذشته مقامات اطلاعاتی روسیه، اطلاعاتی را که از تیمورلنگ سارنایف و مادرش زبیده سارنایف جمع آوری کرده بودند، به آمریکا تحویل دادند‬.

‫خانواده سارنایف، اصالتا چچنی هستند که 11 سال پیش به ناحیه بوستن آمریکا مهاجرت کرده اند‬.

‫کارشناسان می گویند، معلوم نیست حتی اگر این اطلاعات جمع آوری شده را روسیه زودتر به آمریکا می داد، آنها می توانستند، جلوی بمب گذاری ماراتن بوستن را بگیرند‬.

البته هنوز مشخص نشده که چرا روسیه این اطلاعات جمع آوری شده در باره این خانواده را زودتر در اختیار آمریکایی ها قرار نداده است.

‫جیم تریسی، وابسته سابق، سازمان تحقیقات فدرال آمریکا (اف.بی.آی) که دربین سال های 2009-2007 در مسکو مستقر بود در این باره می گوید: ''روسیه بارها از ما درخواست کرده است تا اطلاعاتی از فعالیت های چچنی هایی که به قول روس ها دست در عملیات تروریستی داشتند و مقیم آمریکا بودند در اختیارشان قرار دهیم، اما ما براساس قوانین کشورمان نمی توانستیم این کار را برای آنها انجام دهیم‬.''

‫تریسی می افزاید:" بعضی مواقع این نوع همکاری ها به صورت خیلی عادی بین دولت ها انجام می گیرد، اما در مواقعی دیگر بسیار دشوار یا غیر ممکن می شود‬".

‫زبیده سارنایف، هرگونه دست داشتن خود و یا فرزندانش را در فعالیت های تروریستی به شدت نفی کرده است. او می گوید که مقامات آمریکایی پسرانش را به عنوان تروریست معرفی کرده است که در حقیقت آنها هیچ ربطی به تروریسم نداشتند‬.

‫اما از طرف دیگر "رسلان سارنی" شوهر سابق خواهر زبیده روز شنبه گفت: ''مادر خیلی روی فرزندانش اثر داشت، تا حدی که پسر بزرگ قصد داشت که ورزش بوکس و مدرسه را ترک کرده و به فعالیت های اسلامی بپردازد‬.''

‫از سوی دیگر "ازنار سارنایف" یکی از اقوام مظنونان بمب گذاری بوستن هفته گذشته به روزنامه روسی "کومسومولکایا پراودا" گفت : ''این دو جوان از بدشانسی، در زمان شومی ، در جای شومی قرار گرفته بودند‬.''

‫او افزود: ''وقتی که نیروهای پلیس به تیمور تیراندازی کردند، وی در حال رانندگی بود، این تله ای هالیوودی بود که آمریکایی ها برای وی انداخته بودند‬".

"‫ازنار" در یک مصاحبه قبلی با رسانه های آمریکایی، جوهر سارنایف را یک فرشته خوانده بود. ازنار، داشتن عقاید بنیادگرایانه توسط جوهر را به شدت رد کرد‬.

‫وی افزود: " تیمورلنگ پس از ازدواج، قدری مذهبی تر شد، تا جایی هر جمعه برای ادای نماز جمعه به مسجد رفته و پنج وقت نمازش را می خواند، انسان مومنی مثل او، هرگز آنچه را که به وی نسبت می دهند، نمی تواند انجام دهد‬".

‫ازنار گفت: "جوهر یک دانشجوی بسیار موفق و یک نجات غریق در بوستن بود و برای خودش برنامه هایی برای آینده اش داشت. او می خواست پزشک شود و به کشورش برگردد‬".

به گفته ازنار، تیمورلنگ‫ به پدرش گفته بود:"بابا نگران نباش، من درس پزشکی ام را تمام کرده بر می گردم و کمکت می کنم‬.''

هیچ نظری موجود نیست: