.

۱۳۹۲ فروردین ۳۱, شنبه

خطبه های جمعه زاهدان 30 فروردین: عمل به دستورات شریعت تنها راه موفقیت در امتحانات الهی است

مولانا عبدالحمید در خطبه های نماز جمعه اهل سنت زاهدان، دنیا را محل آزمایش و امتحانات الهی برای انسان‏ها معرفی کرد و "عمل به دستورات شریعت" را تنها راه موفقیت در این امتحانات دانست. امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نماز جمعه (30 فروردین 1392) با تلاوت آیات 12 تا 21 سوره مبارکه "بروج" به انواع آزمایش‏هایی که خداوند بشر را در دنیا با آن آزموده اشاره کرد و خاطرنشان نمود: دنیایی که در آن زندگی می کنیم در حقیقت نوعی آزمایشگاه بزرگ است که خداوند بشر را در آن با انواع آزمایشات مورد آزمایش قرار داده است. دنیا پر از معاصی و گناه است و اختلافی میان مذاهب وجود دارد که آیا خالق معاصی و گناهها خدا است یا خود انسان؟ کسانی که معتقدند خداوند خالق گناهان است بر این باورند که خداوند گناهان را خلق کرد تا به وسیله آنها بشر را بیازماید، همچنین انواع نیکی ها و خوبی ها را آفرید تا بشر را با آنها آزمایش کند. دنیایی که در آن شیاطین متعددی وجود دارند تا جائی که برای انسان یک شیطان معین شده که همواره همراه اوست. حتی پیامبر اکرم- صلی الله علیه وسلم- نیز فرمودند: من هم شیطانی دارم اما شیطان من در مقابل من تسلیم شده است. شیاطین، اعم از شیاطین جنی و انسی هستند که در زمینه های مختلف تخصص و مهارت دارند و خداوند به ما هشدار داده که مواظب باشید این شیاطین شما را گمراه نکنند. انواع معاصی و گناهان مانند جادو و سحر که ایمان انسان را تباه می کنند، قتل ناحق که از مهلکات است، همچنین نافرمانی والدین که از گناهان سنگین است، غیبت، دروغ، بدگمانی، تهمت به انسان های پاک، ریختن آبروی مردم، شرابخواری، زنا و... همه این گناهان برای آزمایش انسان خلق شده اند
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه افزود: از طرف دیگر خداوند متعال ایمان و احکام اسلام را که منبع تمام خیرها و برکات است، خلق کرد. خداوند احکام شریعت را برای پخته کردن انسان خام فرود آورد؛ احکامی مانند نماز، روزه و حج را آن ذاتی که به پیچیدگی وجود انسان اطلاع کافی داشت فرو فرستاد، تا انسان به وسیله آنها به وارستگی برسد. لذا امکان ندارد انسان بدون نماز خواندن و پرداخت زکات و عمل به فرایض دینی به وارستگی دست حاصل کند.
ایشان در ادامه رعایت حقوق انسان‏ها را از جمله آزمایشات الهی برشمرد و افزود: رعایت حقوق والدین، همسر، فرزندان، خویشاوندان و حفظ حرمت تمام انسان‏ها از جمله مواردی هستند که انسان به وسیله آنها مورد آزمایش قرار می گیرد. خداوند انسان را با حق و باطل مورد آزمایش قرار داد تا ببیند انسان در کنار حق می ایستد و یا با باطل همراه می شود. خداوند ما را در دنیا ندا داد و فرمود: «إن تنصروا الله ینصرکم و یثبت أقدامکم» در حالی که خداوند به نصرت و یاری ما هیچ نیازی ندارد، بلکه مدد و یاری الله در حقیقت حمایت و یاری دین خدا است و منظور این است که اگر شما به حمایت دین حق و راه درست برخاستید در واقع شما دعوت خدا را پذیرفته و جزو حامیان خدا و رسول و دین حق قرار گرفته و طرفدار خدا شده اید. خداوند راضی است که همه مسلمانان کشته شده و تکه تکه شوند اما به دین خدا هیچ ضرر و زیانی وارد نشود. خداوند متعال در جنگ احد راضی شد که70 نفر از یاران با وفای پیامبر اکرم- صلی الله علیه وسلم- در خون غلتیده و شهید شوند، اما به دین هیچ ضرری وارد نشود. در حالی که خداوند متعال قدرت دارد در یک لحظه تمام دنیا از جمله اروپائیان و آمریکائیان را مسلمان کند، اما این فضل و لطف پروردگار شامل حال ما شد که خداوند به ما دستور داد که نگذارید زورگویان و سرکشان به دین ضرر و زیان وارد کنند. لذا این آزمایش پروردگار در دنیا است که خداوند ما را با آن آزموده است که ما با حق زندگی کنیم و حامی حق باشیم و با حق از دنیا برویم.
امام جمعه اهل سنت زاهدان خاطرنشان کرد: وقتی قرآن را مورد مطالعه قرار می دهیم متوجه می شویم که خداوند متعال در طول تاریخ حق و حامیان آن را نصرت کرده و باطل را همواره به ذلت و خواری گرفتار و با مشکلات مواجه کرده است. خداوند متعال سرنوشت قوم‏هایی مثل عاد و ثمود و قوم فرعون و قوم لوط در قرآن مورد تذکره قرار داده و در ادامه می فرماید: «إن فی ذلک لعبرة لاولی الالباب» در سرنوشت این اقوام ظالم برای صاحبان بصیرت، عبرت موجود است. انسان‏های عاقل و با خرد کسانی هستند که از حوادث و اتفاقات درس می گیرند، و انسانهای بی خرد کسانی هستند که از کنار حوادث با غفلت می گذرند و از آنها درس نمی گیرند. خداوند متعال خطاب به اهل مکه می فرماید، چرا از سرنوشت اقوام سابق عبرت نمی گیرید؟ در حالی که وقتی به شام می روید بقایای قوم حضرت شعیب و لوط بر سر راه شما قرار دارند. همچنین در مسیر یمن بقایای قوم عاد را می بینید. پیامبر اکرم- صلی الله علیه وسلم- در مسیر تبوک هنگامی که از محل عذاب قوم "حجر" عبور می کرد با گریه و تضرع و استغفار از آنجا گذشت و به صحابه فرمود: از این محل آب ننوشید، چون این محلِ عذاب خداست. از این محل با غفلت نگذرید، بلکه با تضرع و استغفار از اینجا عبور کنید.

زلزله های اخیر هشداری الهی برای ملت ایران است
مولانا عبدالحمید در ادامه سخنان خود به زلزله های اخیر که در کشور واقع شد اشاره کرد و آن را هشداری از جانب پروردگار توصیف نمود و خاطرنشان کرد: وقوع زلزله ها یکی از علائم قیامت هستند که متأسفانه اخیرا در کشور وقوع چنین زلزله هایی بسیار شده، که ضایعات و ویرانی ها و کشتار را در پی داشته است؛ وقوع زلزله در آذربایجان و بوشهر و اخیرا در استان سیستان و بلوچستان که در مقیاس ریشتر در پنچ دهه گذشته بی سابقه عنوان شده است و شدت آن به اندازه ای بوده که کشورهای همسایه از جمله هند، پاکستان و امارات را نیز تکان داده و موجب خسارت‏هایی در این کشورها شده است. به نظر بنده این هشداری از طرف خداوند به ملت و مسئولین کشور است و نشان از آن دارد که هنوز در جامعه ظلم و حق کشی موجود است و خداوند متعال از اعمال ملت ایران و همچنین مسئولین ناراضی است. لذا همه مردم و ملت ایران، اعم از مسئولین و نیز علمای شیعه و سنی، باید در سیاست و اعمال خود تجدید نظر کرده و توبه و استغفار نمایند. علمای شیعه و سنی باید در راستای بیداری ملت بکوشند تا ملت به خدا رجوع کند و ضعف‏های خود را تشخیص داده و در صدد جبران آنها برآید.
ایشان در پایان تاکید کرد: مردم استان سیستان و بلوچستان نیز باید توبه و استغفار کند و همچنین شکر پروردگار را به جای آورد که این زلزله شدید- بحمدالله- تلفات جانی در بر نداشت، در حالی که تمام کارشناسان که به ظاهر قضایا نظر دارند و از حقایق پشت پرده و مشیّت پروردگار غافل اند، حیرت زده شدند که زمین لرزه ای به این شدت چگونه تلفات جانی در پی نداشته است؟! این فضل و رحمت خداوند بینا و شنوا است که به برکت قرآن عظیم الشأن و نام و یاد پروردگار که در این مناطق وجود دارد این مناطق را از خسارت زلزله محفوظ نگه داشت. اینکه منازل و ادارات ما بر سر ما خراب نشد نشان از این دارد که هنوز خداوند به این ملت نظر و توجه دارد. لذا به جز شکر و سپاس خداوند هیچ کار دیگری نمی توانیم انجام دهیم. اما در عین حال باید بدانیم که هنوز در عملکرد خود ضعیف هستیم و انواع گناهان در جامعه وجود دارند و سستی در انجام فرایض موجود است. لذا خداوند به وسیله این زلزله به ما هشدار داد که در اعمال خود تجدید نظر کنیم. خداوند به همه ما توفیق دهد قبل از آنکه به عذاب مهلکی گرفتار شویم توبه کرده و حق خدا و مخلوقات او را ادا نماییم.

هیچ نظری موجود نیست: