.

۱۳۹۲ اردیبهشت ۲, دوشنبه

چاک هیگل: فروش سلاح مدرن به اسرائیل زنگ خطری برای ایران است

 العربیه: چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا شامگاه یکشنبه ضمن هشدار به ایران گفت:" معامله بزرگ فروش سلاح های آمریکایی به اسرائیل، زنگ خطری برای ایران است. اگر ایران دست از برنامه مشکوک هسته ای خود برندارد، با حمله نظامی مواجه خواهد شد".

به گزارش العربیه به نقل از روزنامه دیلی تلگراف چاپ لندن، هیگل وزیر دفاع آمریکا در آغاز سفر به 6 کشور خاورمیانه که با اسرائیل آغاز شد، اعتراف کرد که دولت آمریکا و اسرائیل در این مسئله که ایران چقدر به بمب اتمی نزدیک است، اختلاف نظر دارند و تاکید کرد هنوز زمان برای دیپلماسی، جهت قانع کردن ایران برای دست برداشتن از برنامه اتمی اش بردارد باقی است.

وزیر دفاع آمریکا که از درون هواپیمای خود در راه اسرائیل با خبرنگاران گفتگو می کرد اعلام داشت:" وقتی که به جزئیات و زمان لازم برای تولید سلاح اتمی، یا تصمیم ایران برای دستیابی به آن سلاح پرداخته می شود، اختلاف نظراتی بین دوستان وجود دارد".

وی افزود: "آمریکا حق اسرائیل دردفاع از خود را به رسمیت می شناسد، و اسرائیل هر وقت که امنیت یا حیات خود را در خطر ببیند، حق دارد مستقلا دست به کار شود. ایران با برنامه اتمی اش خطر جدی علیه اسرائیل به شمار می رود، و اسرائیل برای دفاع از خود حق دارد دست به هر اقدامی که مناسب می بیند، بزند".

اظهارات هیگل به دنبال هشدارهای مقامات اسرائیلی بیان می شود که گفته بودند اسرائیل به علت خطری که برنامه هسته ای ایران برای امنیت و حیات این کشور تشکیل می دهد، مجبور است مستقلا و به تنهایی و بدون آمریکا، علیه ایران دست به عملیات نظامی بزند.

اما از سوی دیگر ایران تاکید می کند که برنامه هسته ای این کشور اهداف صلح آمیزی را دنبال می کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، هفته گذشته به تلویزیون بی بی سی گفت: حق اسرائیل در دفاع از خود، مانند چراغ ترافیک نیست که ما منتظر سرخ و سبز شدن آن باشیم یا منتظر اجازه از کسی باشیم.

این اظهارت نتانیاهو به دنبال درخواست" یووآل استینیز" وزیر امور استراتژیک و ایران در کابینه اسرائیل که از نخست وزیر این کشور خواسته بود، پیش از هر حمله ای به ایران باید به این کشور هشدار داد که دست از برنامه تحریک آمیز اتمی اش بردارد که در غیر این صورت عملیات نظامی علیه این کشور را به طور جدی در دستور کار قرار دهیم.

قرار است کشورهای منطقه 10 میلیارد دلار اسلحه فوق مدرن از آمریکا خریداری کنند. کارشناسان علت خرید های بزرگ را خطری می دانند که ایران برای این کشورها تشکیل می دهد . قراردادهای خرید سلاح در سفر کنونی وزیردفاع آمریکا به امضاء خواهد رسید.
چاک هیگل قرار است علاوه بر اسرائیل، از اردن، مصر، پادشاهی سعودی، قطر و امارات متحده عربی دیدن کند.

هیچ نظری موجود نیست: