.

۱۳۹۲ اردیبهشت ۱۰, سه‌شنبه

هلند: ملکه تاج سلطنت را امروز به پسرش می سپارد

 العربیه: ملکه بیتریکس پادشاه هلند امروز رسما از مقام پادشاهی این کشور استعفا می دهدو ویلیلم الکساندرپسر و ولیعهدش بر تخت سلطنت این کشور می نشیند.

ملکه بیتریکس از سال 1980 بر هلند پادشاهی کرده است. وی پس از مرگ مادرش در همان سال به تخت سلطنت هلند رسید.

العربیه . نت فارسی به نقل از آسوشیتدپرس گزارش می دهد: ملکه بیتریکس در 31 ژانویه با حاضر شدن در تلویزیون هلند بطور زنده اعلام کرد که از مقام سلطنت این کشور روز سی ام آوریل کنار خواهد رفت و تخت سلطنت را به پسرش خواهد سپرد، با این اعلام غیر مترقبه وی همه مردم هلند را غافل گیر کرد، چون استعفای پادشاه در هلند امری بی سابقه بود.

او 75 سال سن دارد، و علت استعفای خود را کهولت سن و عدم توانایی اش در انجام وظایف به عنوان پادشاه اعلام کرده است.
پادشاهی هلند امسال 200 ساله نیز شد.

استعفای ملکه ، و به سلطنت رسیدن پسرش امروز در تمام هلند جشن گرفته می شود. پس از 123 سال از تاریخ پادشاهی هلند این اولین پادشاه مرد است که بر تخت سلظنت این کشور می نشیند، چون طی تمام این 123 سال پادشاهان هلند زن بوده اند. آخرین پادشاه مرد هلند، ویلم سوم بود که در سال 1890 فوت کرد.

مراسم استعفای ملکه بیتریکس و به عهده گرفتن رسمی پادشاهی توسط ویلیام السکاندر در ساعات اولیه امروز سه شنبه در کاخ سلطنتی آمستردام، پایتخت هلند انجام خواهد شد.

از این به بعد ملکه بیتریکس به شاهزاده بیترکس ، ویلیام الکساندر به پادشاه ویلیام الکساندر و همسر آرژانتینی اش ماکسیما به ملکه ماکسیما تغییر لقب خواهند داد.

در این مراسم، اکثر خانواده های سلطنتی جهان شرکت خواهند کرد.

ملکه هلند در آخرین پیام تلویزیونی خود عصر دوشنبه، 29-4-2013 از مردم هلند به خاطر حمایتی که از اودر دوران سلطنتش کرده اند تشکر کرد و گفت بدون حمایت شما مردم، من هرگز نمی توانستم، به درستی خدمت گذار شما باشم. وی افزود: من معتقد به پادشاهی ارثی نیستم، بلکه شایستگی باید معیار پادشاهی باشد، اما به شما یقین می دهم که ویلیام الکساندر شایسته این مقام برای خدمت گذاری شماست.

هیچ نظری موجود نیست: