.

۱۳۹۲ اردیبهشت ۴, چهارشنبه

جو نظامي بر اهواز حاكم است/دستگیریها همچنان ادامه دارد

در آغاز این هفته نیروهای امنیتی با هجوم به چند نقطه شهر اهواز ده ها نفر از شهروندان عرب را دستگیرکردند.
طبق گزارش رسیده از اهواز یکشنبه شب 21آوریل 2013 نیروهای امنیتی به حی الثورة ( كوی علوی یا شلنگ آباد) هجوم آورده و ٦٠ تن از شهروندان عرب این منطقه را بازداشت كرده اند. در میان بازداشت شدگان 15 دانش آموز دبیرستانی هستند که در دبیرستان بهشتی  مشغول به تحصیل بوده اند.
 ده ها نفر از نیروهای امنیتی و اطلاعاتی جهت جلوگیری از تجمع و تظاهرات وارد این كوی شده و اقدام به دستگیریهای فرا قانونی نموده اند.
شهروندان عرب می گویند نیروهای امنیتی خودسرانه و بدون هیچ مجوزی وارد مغازه ها شده و بعضی از مغازه داران را دستگیر کردندعمل این نیروها موجب اعتراض جوانان حی الثوره (كوی علویشد كه آنان برای دفاع از خود با پرتاب سنگ بطرف مامورین با آنها درگیر شده اند و در این میان تعداد دیگری از ساکنان آن منطقه دستگیر شده اند.
طبق گزارش منابع محلی، نیروهای امنیتی با ورود به منازل، تعدادی كامپیوتر و موبایلهای بعضی از شهروندان كه در حال تصویر برداری بودند را با خود بردند. فعالان حقوق بشر از اهواز تا به حال مشخصات ٢٨٩ تن از بازداشت شدگان را اعلام کرده اند اما آنان معتقدند که آمار بازداشت شدگان بیش از آمار اعلام شده است.
در ادامه لیستهای قبلی و با افزایش نام های زیر، لیست جدید بازداشتی های عرب چنین اعلام می شوددستگیر شدگان شهر اهواز- حی الثوره ( شلنگ آباد یا كوی علوی) در روز ٢٧ فروردین٢٧٣- شداد عبیات فرزند زامل ٢٦ ساله٢٧٤- مهدی سواری فرزند نعیم ١٥ ساله
 بازداشت شدگان  روز 21 آوریل 2013 از حی الثورة( كوی علوی یا شلنگ آباد) شهر اهواز٢٧٥- وزیر ساری فرزند چاسب ( مغازه دار) كه مغازه وی توسط مأمورین تخریب شد٢٧٦-عبد العلی ساری فرزند شمیل 55 ساله ( مغازه دار و كارمند بیمارستان)٢٧٧- محمود ساری فرزند عبدالعلی ٢٤ ساله دانشجوی رشته قانون٢٧٨- یوسف صرخی ( سرخی) ٢٤ ساله دانشجوی زیست شناسی و شاعر٢٧٩- محمد رضا ساری ( كودك ١١ ساله) که درروز ١٨/٤/٢٠١٣ دستگیر شده بود٢٨٠- ابراهیم عبیات كه در ٢٠/٤/٢٠١٣ دستگیر شده بود.
بازداشت شدگان كوت عبدالله- شهر اهواز مورخ ١٩/٤/٢٠١٣٢٨١-جعفر بالدی٢٨٢- قاسم سواری٢٨٣- احمد نیسی٢٨٤- سید كاظم قریشی(نمایشنامه نویس)
بازداشت شدگان كوی "زویه" شهر اهواز مورخ ٢٠/٤/٢٠١٣٢٨٥-علی تمیمی٢٨٦-جواد بالدی٢٨٧-سید علی موسوی
 بازداشت شدگان شهر حمیدیه مورخ  شنبه ٢٠/٤/٢٠١٣٢٨٨- محمد عبیات بازداشت شدگان شهر حویزه ٢١/٤/٢٠١٣٢٨٩- حنّان زغیبی فرزند نبی ٢٦ ساله.
این دستگیری های فرا قانونی و فشار های امنیتی بر شهروندان عرب، خارج از چهارچوب قانون و مواد آئین دادرسی ایران و پیمان های بین الملی  حقوق بشر می باشد.
از سوی دیگر در حالی که مقامات امنیتی و قضائی ایران در مناطق عرب نشین همچنان به نقض حقوق بشرادامه می دهند، متأسفانه با سکوت سازمان های حقوق بشری رو به رو هستیم.
كریم دحیمی فعال حقوق بشر

هیچ نظری موجود نیست: