.

۱۳۹۲ اردیبهشت ۷, شنبه

هشدار روسیه نسبت به مداخلۀ نظامی در سوریه

میکائیل بوگدانوف، فرستادۀ ویژه ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، در خاورمیانه امروز گفت که برخی اخبار در خصوص استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه نباید بهانۀ مداخلۀ نظامی در این کشور شوند.

میکائیل بوگدانوف که این سخنان را در جریان سفرش به بیروت و در مصاحبه با شبکۀ تلویزیونی "المنار" وابسته به حزب الله لبنان ایراد می کرد همچنین گفت که اگر شواهد و مدارک جدی در تأئید استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه وجود دارد، باید آنها را فوراً نشان داد و از پنهان کردن شان پرهیز نمود. فرستادۀ ویژه رییس جمهوری روسیه همچنین اضافه کرد که باید نسبت به صحت این شواهد و مطابقت شان با معیارهای بین المللی اطمینان حاصل نمود و در هر حال از استفادۀ ابزاری از آنها به منظور توجیه مداخلۀ نظامی در سوریه خودداری ورزید.
پنج شنبه گذشته دولت واشنگتن اعلام کرد که رژیم سوریه احتمالاً میزان اندکی از سلاح های شیمیایی را علیه مخالفانش به کار گرفته است. با این حال، دولت آمریکا تصریح نمود که هنوز نسبت به صحت و سقم کامل اخبار مربوط به این اقدام اطمینان کامل حاصل نکرده است. در اظهاراتی هشدار آمیز باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا خطاب به رژیم بشار اسد گفت که به کارگیری سلاح های شیمیایی توسط حکومت دمشق داده ها و قاعدۀ بازی در جنگ داخلی جاری سوریه را تغییر خواهد داد.
در واکنش به این سخنان، میکائیل بوگدانوف خواستار حقیقت و اسناد و شواهد انکارناپذیر شد و گفت که مسکو حاضر نیست در این باره تنها به اظهارات رسانه ها بسنده کند. میکائیل بوگدانوف در ادامه به بهانۀ سلاح های کشتار جمعی صدام حسین اشاره کرد که زمینه ساز حملۀ نظامی آمریکا به عراق و سقوط رژیم صدام حسین شد. 

هیچ نظری موجود نیست: