.

۱۳۹۲ فروردین ۱۵, پنجشنبه

سعید جلیلی: میخواهیم حق غنی سازی اورانیوم برای ایران به‌رسمیت شناخته شود

سعید جلیلی، نمایده ارشد ایران در مذاکرات آلماتی

در حالی که قرار است ایران و گروه ٥+١ مذاکرات درباره پرونده اتمی ایران را فردا جمعه درآلماتی قزاقستان برگزار کنند، سعید جلیلی، نمایده ارشد ایران در این مذاکرات می گوید ایران میخواهد حق غنی سازی اورانیوم برای این کشور در مذاکرات فردا به‌رسمیت شناخته شود.

سعید جلیلی و هیات ایرانی همراه او روز چهارشنبه برای شرکت در مذاکرات آلماتی وارد قراقستان شدند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، مذاکره کننده ارشد ایران امروز در آلماتی گفت ایران انتظار دارد کشور های غربی مذاکرات فردا را با یک جمله در مورد به‌رسمیت شناختن حق غنی سازی برای ایران آغاز کنند.
وی در ادامه افزود: «ما در آلماتی امیدواریم آنان اشتباهات تلخ مربوط به ٣٤ سال بعد از انقلاب مارا تکرار نخواهند کرد و در بهار امسال، تصمیمات مثبتی خواهند گرفت.»
سعید جلیلی در اظهارات امروز خود همچنین گفت احتمال چندانی برای مذاکرات دوجانبه میان وی و وندی چرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا وجود ندارد زیرا به گفته او، ملت ایران انتظار دارد آمریکا رفتار خود را نه تنها در حرف بلکه در عمل نیز اصلاح کند.
وی تاکید کرد که مذاکرات فردا در آلماتی آزمایشی دیگری برای آمریکا در این زمینه خواهد بود.
نماینده ایران در مذاکرات اتمی با گروه ٥+١ افزود آنانی که در مذاکرات فردا شرکت می کنند باید «با منطق و نه با تهدید» در این مذاکرات حضور یابند.
گروه ٥+١ در مذاکرات ماه فوریه در آلماتی به ایران پیشنهاد کرده بود در بدل به تعلیق درآوردن غنی سازی ٢٠ در صدی اورانیوم از سوی این کشور، تحریمهای بین المللی علیه ایران در سکتورهای پتروشیمی و خرید و فروش طلا را کاهش دهد.
خبرگزاری فرانسه می گوید ایران به این پیشنهاد کشورهای غربی واکنش نسبتا مثبت نشان داده اما تقاضاهای دیگر این کشورها از جمله مسدود کردن مرکز غنی سازی فردو و تحویل‌دهی ذخایر اورانیوم بیست در صد غنی شده به یک کشور خارجی را رد کرده است.
علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران در روزهای گذشته نسبت به پیشرفت مذاکرات در دور تازه گفتگوها میان ایران و کشورهای غربی اظهار امیدورای کرده اما در همین حال گفته است «مشکل در یک روز برطرف نخواهد شد«.
 

هیچ نظری موجود نیست: