.

۱۳۹۲ فروردین ۱۴, چهارشنبه

صدها اروپایی در سوریه علیه بشار اسد می‌جنگند

سنى نيوز: به‌گزارش "مرکز مطالعات بین‌المللی بنیادگرایی" در لندن، بین ۱۴۰ تا ۶۰۰ شهروند اروپایی برای جنگیدن علیه بشار اسد به ‌سوریه رفته‌اند. بیشتر این جنگجویان اسلام‌گرا هستند. اخیرا یک واعظ اتریشی کوشید به سوریه برود.
به گزارش دویچه وله, فاصله حداقل تا حداکثر تعداد اروپایی‌هایی که براساس گزارش مرکز مطالعات بین‌المللی بنیادگرایی به شورشیان سوریه پیوسته‌اند، بسیار زیاد است. اما این گزارش تاکید دارد که حضور داوطلبان اروپایی در سوریه به کابوس سرویس‌های اطلاعاتی غرب تبدیل شده است.
تحقیق درباره حضور اسلامگرایان اروپایی در سوریه را "آرون. وای. زلین" از محققان مرکز مطالعاتی لندن انجام داده است. او وظیفه بررسی ۴۵۰ رسانه عربی و غربی و آگهی‌های تسلیت پایگاه‌های اینترنتی جهادگرایان را به‌عهده دارد.
فاصله زیاد ارقام ارائه شده در این گزارش نشانه‌آن است که اطلاعات زلین هم بر ارقام رسمی متکی است و هم بر برآوردهای سرویس‌های مخفی نقل شده در رسانه‌ها.
سوریه، قطب جهادگران
زلین معتقد است که سوریه در حال حاضر به یکی از مهمترین کشورها برای جهادگران اسلامی تبدیل شده است. در ماه مارس امسال "محمد محمود" واعظ اتریشی که همواره برای جهاد در راه خدا تبلیغ می‌کرده در شهر هاتای ترکیه دستگیر شد. هاتای در نزدیکی مرز سوریه واقع شده است و محمد محمود به آنجا رفته بود تا به شورشیان سوریه بپیوندد.
گزارش مرکز مطالعات بنیادگرایی حاکی از آن است که در ماه‌های اخیر بین ۱۴۰ تا ۶۰۰ اروپایی به سوریه رفته‌اند و درحال حاضر نیز بین ۷۰ تا ۴۴۰ نفر از آن‌ها در سوریه به‌سر می‌برند. برخی از این رزمندگان در این میان کشته شده و یا به کشورهای خود بازگشته‌اند.
شورشیانی از آلبانی، بلغارستان، دانمارک، فرانسه، بریتانیا، کوسوو، سوئد و اسپانیا در میان کشته شدگان بوده‌اند. از آلمان در ماه‌های اخیر بنا به گزارش مرکز مطالعات بنیادگرایی ۳ تا ۴۰ شورشی به سوریه رفته‌اند و اکنون نیز یک تا ۳۷ نفر در این کشور می‌جنگند، اما آلمانی‌ها تاکنون کشته نداده‌اند.
رزمندگان اروپایی مسلمان و غیرمسلمان
گزارش مرکز مطالعات بین‌المللی بنیادگرایی ارزیابی می‌کند که کمتر از ده درصد افراد مسلحی که اکنون علیه بشار اسد می‌جنگند خارجی هستند و حدود یک‌درصد آن‌ها از اروپا به سوریه رفته‌اند. برخی از داوطلبان بین‌المللی زیر پرچم جبهه نصرت می‌جنگند که یک گروه به‌شدت متعصب نزدیک به القاعده شناخته شده است.
آرون وای زیلین، تهیه کننده گزارش تازه مرکز مطالعات بین‌المللی بنیادگرائی تاکید می‌کند همه اروپائی‌هایی که برای مبارزه با رژیم بشاراسد به سوریه رفته‌اند، بنیادگرا نیستند. بسیاری از آن‌ها با توجه به شرایط غیرانسانی حاکم بر سوریه با هدف کمک به مردم این کشور جان خود را به‌خطر انداخته‌اند.
سرویس‌های اطلاعاتی غرب بیمناک آن‌ هستند که برخی از داوطلبان اروپایی در جنگ داخلی سوریه بینادگراتر شوند و ساخت مواد منفجره دست‌ساز را بیاموزند و در بازگشت دست به عملیات تخریبی در کشور خودشان بزنند.
هفته گذشته پلیس آمریکا یک جوان ۳۰ ساله را که ظاهرا در کنار اعضای جبهه النصره سوریه می‌جنگیده دستگیر کرد. او عکس خود را در حالی که خمپاره‌انداز در دست داشت در فیس‌بوک قرار داده بود.
گزارش مرکز مطالعات بین‌المللی بنیادگرایی در لندن روشن نکرده است که چه تعداد از اروپایی‌های حاضر در جنگ داخلی سوریه تبار شرقی دارند و چه تعداد از آن‌ها دارای تبار اروپایی هستند.

هیچ نظری موجود نیست: