.

۱۳۹۲ فروردین ۱۴, چهارشنبه

وزیر امورخارجه نروژ : کشور فلسطین تا 2015 باید تشکیل شود

 العربیه:وزیر امور خارجه نروژ که ریاست کشورهای کمک کننده به فلسطینیان را در بیست سال گذشته پس از پیمان اسلو بر عهده داشته اعلام کرد: اگر استقلال فلسطین طبق برنامه قبلی تا 2015 انجام نگیرد، نروژ سیاست خود را در قبال مسئله صلح بین اسرائیل و فلسطین تغییر خواهد داد.
به گزارش العربیه به نقل از منابع خبری نروژی "اسپن بارت ایده" وزیر امورخارجه نروژ چندین بار نگرانی خود را از به بن بست رسیدن مذاکرات صلح بین فلسطین و اسرائیل ابراز کرده است.

وی تاکید کرد، سیاست ما بر این قرار دارد که راه حل تشکیل دو کشور اسرائیل و فلسطین را در کنار هم به پیش ببریم. وی افزود: تعیین زمان برای استقلال فلسطین در حال حاضر، می تواند خطرناک باشد اما وضعیت فعلی هم مورد قبول نیست. زمان برای رسیدن به یک صلح پایدار از دست می رود. اگر کار ما برای ایجاد صلح معنی پیدا کند ، بایستی تغییرات اساسی بین طرفین در دو سال آینده بوجود آید.

وی به خبرگزاری نروژ گفت:" من این پیام روشن را روز چهارشنبه 3-4-2013 به نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در بیت المقدس خواهم داد."
وزیر امور خارجه نروژ ادامه داد:" اسرائیل می گوید از راه حل تشکیل دو کشور حمایت می کند، اما در هر فرصتی مانع تراشی کرده است من نتانیاهو را به چالش خواهم کشاند".

"اسپن بارت ایده" افزود: ما کار بیست ساله خود را برای حل مسئله اسرائیل و فلسطین با دید انتقادی ارزیابی می کنیم تا ببینیم در این بیست سال به چه نتایجی دست یافته ایم."

وزیر امور خارجه نروژ تاکید کرد که فلسطینینان، به اراده اسرائیل برای ایجاد صلح بدبین شده اند.

برای فلسطینینان مهم است که نتیجه ای مثبت از این پروسه صلح ببینند. از طرف دیگر اسرائیلی ها با وضعیت موجود راضی به نظر می رسند. این دو نظر متضاد بر وضعیت کنونی خاورمیانه حاکم است.

وزیر امور خارجه نروژ پس از گفتگو با محمد مرسی در قاهره به بیت القدس رفته تا با نخست وزیر اسرائیل دیدار کند. او پس از آن در رام الله با محمود عباس رهبر فلسطینیان به گفتگو خواهد نشست.

نروژ پس از امضای پیمان صلح بین فلسطینیان و اسرائیلی ها که معروف به پیمان اسلو شد، رهبری گروه کشورهای کمک کننده به فلسطینیان را بر عهده داشته است.

وزیر امورخارجه نروژ می گوید: ما از سال 2007 توانستیم بیش از 6 میلیارد دلار برای فلسطینینان کمک مستقیم جمع کنیم، و حال می خواهیم این اقدام را ارزیابی کنیم، تا بدانیم آیا اقدامات ما نتیجه بخش بوده است یا اینکه سیاست خود را بطور کلی تغییر دهیم.

هیچ نظری موجود نیست: