.

۱۳۹۲ فروردین ۱۴, چهارشنبه

کاترین اشتون درباره مذاکرات ایران و 5+1 بطور محتاطانه‌ای خوشبین است

تصویر آرشیوی

نماینده اروپا گفت من مثل همیشه با نوعی خوشبینی محتاطانه نسبت به این اجلاس داوری می‌کنم. او ادامه داد که البته من در عین حال بخوبی واقفم که گرفتن یک پاسخ روشن از ایران بسیار پر اهمیت است.

در حالیکه نشست موسوم به "آلما آتا" روزهای جمعه و شنبه آینده برگزار می شود، امروز نماینده دیپلماسی اروپا خانم اشتون در سر راهش به محل نشست، در کشور ترکیه نسبت به همایش 5+1 اظهار نظر کرد و و گفت من مثل همیشه با نوعی خوشبینی محتاطانه نسبت به این اجلاس داوری می کنم. او ادامه داد که البته من در عین حال بخوبی واقفم که گرفتن یک پاسخ روشن از ایران بسیار پر اهمیت است.
بگزارش رویترز، در اجلاس قبلی آلما آتا در فوریه گذشته کشورهای مذاکره کننده به ایران تعهد کرده بودند که درباره تحریم های مربوط به طلا و نیز تحریم محصولات پتروشیمی ایران تجدید نظر خواهند کرد و فشارها را بر می دارند. در عوض ایران باید دست از غنی سازی اورانیوم بیست در صدی در قرار گاه فردو بردارد .
این پیشنهادات جدید که آشکارا منعطف تر از پیشنهادات قبلی هستند، از سوی ایران هم با سکوت رضایت آمیز مواجه شد ولی جواب رسمی به آنها داده نشد. سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و سرپرست تیم مذاکره کننده ایران در پایان دور اول مذاکرات آن را "واقع بینانه تر" توصیف کرد. ولی گفت که تا نقطه مطلوب فاصله داریم.
امروز نمایندگان چین و روسیه نیز درباره مذاکرات جمعه اظهار خوشبینی کردند و گفتند که مایلند این نشست با پیشرفت مذاکرات همراه باشد.
خبرگزاری های ایران که از حرکت هیات نمایندگی ایران بسوی آلماتی خبر دادند در عین حال اظهار نظر کرده اند که پیشنهاد های یک صفحه ای 5 +1 با تغییرات اندکی همراه است که ایران از ان استقبال کرده است.
باید یادآوری کرد که روز سه شنبه گذشته یوکیو امانو مدیر کل ازانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه ای با خبرگزاری اسوشیتد پرس مدعی شد که اطلاعاتی در دست دارند که نشان می دهد ایران در گذشته و نیز هم اکنون فعالیت هائی در ارتباط با انفجار هسته ای انجام داده است. او اضافه کرد که البته ما در این مورد "مطمئن نیستیم."

هیچ نظری موجود نیست: