این دستور دو روز پس از اتمام سفر نخستین گروه از گردشگران ایرانی به مصر صادر شده است. مسافرت نخستین گروه از گردشگران ایرانی پس از 34 سال با تدابیر شدید امنیتی و پس از امضای تفاهم نامه توسعه گردشگری میان ایران و مصر که در پی سفر هشام زعزوع به تهران امضا شده بود ، صورت گرفت و با اعتراض شدید گروههای اسلامگرای سلفی که نگران نفوذ ایران و خطر ترویج تشیع در این کشور هستند مواجه شد.

اما مقامات مصری اطمینان داده بودند که به گردشگران ایرانی اجازه داده نخواهد شد که از اماکن مهم مذهبی مصر، مثل دانشگاه الازهر، مسجد آل بیت ومسجد الرفاعی که پادشاه سابق ایران در آن دفن است، دیدن کنند.
گردشگران ایرانی این بار فقط از مناطق تاریخی مثل شهر اقصر، اسوان و دره شاهان دیدن کردند.
روزنامه الیوم المصری تصاویری از گردشگران ایرانی را که بدون محدودیت های رایج حجاب در ایران و با آزادی کامل مشغول بازدید و عکسبرداری از اماکن دیدنی و باستانی مصر بودند منتشر کرده بود.
وزیر گردشگری مصر در گفتگوی خود با الشرق الاوسط تصریح کرده است : در این مدت موضوع سفر گردشگران ایرانی به مصر با طرف ایرانی مورد ارزیابی و بررسی قرار می گیرد .

منابع خبری در دولت مصر می گویند دستور جدید وزارت گردشگری مصر پس از آن صادر شده است که ایران به شدت نسبت به حمله عده ای از اسلام گرایان به محل اقامت حافظ منافع ایران در قاهره به این کشور اعتراض کرد.

دو روز پیش مجتبی امانی مورد حمله افراد وابسته به گروههای سلفی در مصر قرار گرفت. و به دنبال آن ایران از دولت مصر خواست تا امنیت دیپلماتها و گردشگران ایرانی را تضمین کند.

وزیر گردشگری مصر از جانب دولت این کشور در روزهای گذشته دیدارهایی را با رهبران گروههای سلفی در این کشور انجام داده است تا به آنان اطمینان دهد که هراسشان از گسترش و نفوذ خطر تشیع در مصر بی مورد است.