.

۱۳۹۲ فروردین ۳۱, شنبه

نشست مخالفان و کشورهای دوست سوریه دراستانبول



جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا

مخالفان سوریه و کشورهای حامی آنها امروز در استانبول به گردهم آمدند تا در باره نحوه پشتیبانی از اپوزیسیون شکننده سوریه بحث و گفتگو نمایند. موضوع تحویل سلاح به مخالفان حکومت سوریه در قلب گفتگوهای امروز قرار دارد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا قرار است دراین نشست، کمک 100 میلیون دلاری آمریکا به مخالفان حکومت سوریه را رسماً اعلام کند. این کمک شامل تجهیزات نظامی دفاعی به برخی از گروه های مخالف میگردد، اما این کمک شامل سلاح های دفاعی-تهاجمی مورد در خواست مخالفان نمی گردد.
مخالفان حکومت سوریه امیدوارند که کشورهای اصلی گروه "دوستان سوریه" پشتیبانی‌های خود را افزایش داده و سلاح های دفاعی وتهاجمی لازم را در اختیار آنان قرار دهند.
کشورهای غربی گروه دوستان سوریه، ودر رأس آنها آمریکا، در باره تحویل سلاح به مخالفان حکومت سوریه بسیار محتاط هستند. نگرانی آنها وجود گروه های افراطی مانند گروه النصرت و اهداف نهایی این گروهها می باشد که بر علیه رژیم حاکم بر سوریه مبارزه می کنند.
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه گذشته در برابر کمیسیون سنای آمریکا ضمن اعلام افزایش حمایت و کمک های آمریکا به مخالفان حکومت سوریه، برای رفع نگرانی اعضای این کمیسون، اعلام کرد که آمریکا در این راه بسیار محتاطانه اقدام خواهد کرد.
جان کری در باره حمایت آمریکا از مخالفان حکومت سوریه گفت:" تلاش میکنیم با احتیاط کامل در این راه به نحوی پیش رویم که حمایت ما موجب هرج و مرج نگردد." وی تأکید کرد که :"آمریکا خواهان کسب اطمینان هایی است که گروه های مخالف حکومت سوریه که با آمریکا طرف هستند، مدافع کثرت گرایی سیاسی، احترام به حقوق اقلیت ها و معتقد به فرآیندهای دمکراتیک هستند.
در سومین سال آغاز اعتراضات علیه حکومت بشار اسد و کشته شدن بیش از 70 هزار تن، وخامت بحران در سوریه کماکان ادامه دارد و هنوز روزنه روشنی برای پایان یافتن درگیری‌ها دیده نمی‌شود. درگیری میان مخالفان و نیروهای طرفدار بشار اسد کماکان ادامه دارد و جامعه جهانی هنوز از یافتن یک راه حل اساسی برای برون رفت از این بحران عاجز است.
در چنین شرایطی که سازمان مل متحد در پایان بخشیدن به بحران سوریه ناتوان جلوه می کند، خبر استعفای اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه این سازمان در امور سوریه بر سرزبان ها افتاده است.

هیچ نظری موجود نیست: