.

۱۳۹۲ فروردین ۱۷, شنبه

"تمام سلام"، نخست وزیر جدید لبنان شد

تمام سلام، نخست وزیر جدید لبنان

میشل سلیمان، رییس جمهوری لبنان، "تمام سلام" وزیر پیشین فرهنگ این کشور را مأمور تشکیل کابینۀ جدید دولت لبنان کرد.

انتصاب "تمام سلام" به عنوان نخست وزیر جدید لبنان، با پشتیبانی احزاب اپوزیسیون و همچنین حزب الله و متحدانش در ائتلاف موسوم به "هشت مارس" صورت گرفت.
تمام سلام، سنی مذهب است و در عین حال از پشتیبانی احزاب مخالف حزب الله لبنان در پارلمان این کشور برخوردار است؛ در نتیجه او می تواند از حمایت گستردۀ پارلمان لبنان برخوردار شود و جای نجیب میقاتی، نخست وزیر پیشین لبنان را بگیرد.
در ماه مارس گذشته، نجیب میقاتی که موضعی بیطرفانه در قبال بحران سوریه اتخاذ می کرد به دلیل اختلافاتش با حزب‌الله لبنان بر سر تدارک انتخابات آیندۀ پارلمانی و همچنین تمدید مسئولیت یکی از مقامات ارشد امنیتی لبنان، از مقام خود استعفاء داد و کابینه ای را که در آن حزب الله لبنان و متحدانش دست بالا داشتند منحل نمود.
تمام سلام، در سال 1945 به دنیا آمده و فرزند صائب سلام، نخست وزیر پیشین لبنان است. او در سال های 2008 و 2009 وزیر فرهنگ لبنان بوده است.
بر اساس "پیمان ملی" که در سال 1943 در لبنان به امضا رسیده، مقام نخست وزیری در این کشور همواره در اختیار یک شخصیت سنی مذهب قرار می گیرد. بر پایۀ همین پیمان ریاست جمهوری و فرماندهی ارتش به یک مسیحی مارونی واگذار می شود و ریاست پارلمان را یک شخصیت شیعه در دست می گیرد.
تمام سلام، به عنوان شخصیت میانه رو احزاب اپوزیسیون شناخته می شود که به همین دلیل نوعی اجماع حول خود شکل داده است. انتصاب او به مقام نخست وزیری می تواند زمینۀ نزدیکی میان حزب الله لبنان به عنوان پشتیبان و متحد بشار اسد و احزاب اپوزیسیون به رهبری سعد حریری را که از مخالفان سرسخت بشار اسد به شمار می رود فراهم کند.
در پی استعفای نجیب میقاتی، رهبران عربستان با شماری از نمایندگان احزاب اپوزیسیون از جمله ولید جنبلاط دیدار و گفتگو کردند. به همین خاطر جراید لبنانی طرفدار بشار اسد از انتصاب "تمام سلام"، به عنوان کودتا یاد نموده اند.

هیچ نظری موجود نیست: