.

۱۳۹۲ فروردین ۱۶, جمعه

ایران پشنهاد داد، گروه ١+٥ سردرگم شد

نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات "آلماتی ٢ " . پنجم آوریل ٢٠١٣

در حالیکه خبرگزاری فرانسه از عدم پیشرفت مذاکرات میان گروه ١+٥ و رژیم خبر می دهد، علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی، می گوید پیشنهادهائی که ایران، امروز جمعه، ارائه کرد مورد توجه طرف مقابل قرار گرفت.

نشست کشورهای گروه ١+٥ (چین، ایالات متحده آمریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه و آلمان) ایران، امروز جمعه ١٦ فروردین ماه در آلماتی قزاقستان برگزار شد.
در نشست روز جمعه، بار دیگر کشورهای قدرتمند جهان از ایران خواستند تا پیشنهادهای آنان را که پیشتر و در ماه فوریه ارائه شده بود بپذیرد. در نشست پیشین که در ماه اسفند برگزار شد، گروه ١+٥ پیشنهاداتی در خصوص کاهش برخی از تحریم‌های بین المللی علیه ایران در ازای تعلیق برنامه هسته ای از سوی رژیم ارائه دادند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، نمایندگان رژیم بر پیشنهادهای خود تأکید دارند، اما تاکنون به پیشنهادات غرب پاسخ نداده‌اند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) به نقل از علی باقری گزارش می دهد: گروه ایرانی برنامه عملیاتی را برای اجرائی کردن طرح جامع مذاکرات مسکو ارائه کرد.
یک دیپلمات غربی، به هنگام توقف مذاکرات برای برپائی نماز جمعه از سوی نمایندگان ایران، به این خبرگزاری گفته که «غربی‌ها از پیشنهادهای امروز صبح ایران به شدت بهت زده شدند».
به گفته علی باقری «ایران معتقد است که گام‌های اعتمادسازی باید جزئی از یک راه حل جامع و کامل باشد و نه راه حلی در حاشیه».
دیپلمات‌های آگاه از مذاکرات هسته‌ای می گویند: گروه ١+٥ از ایران خواسته تا غنی سازی اورانیوم در تأسیسات فردو را تعلیق نماید. به گفته همین منابع پیشنهادهای ایران تکرار همان چیزی است که در مذاکرات مسکو مطرح شد و ایران پیشنهاد جدیدی ارائه نداده است.
 

هیچ نظری موجود نیست: