.

۱۳۹۲ فروردین ۲۶, دوشنبه

اختلافات مرزی و افزایش تنش بین افغانستان و پاکستان

صدها دانشجوی افغان روز دوشنبه (١٥ آوریل) در اعتراض به ساخت دروازه نظامی پاکستان در خیابان های جلال آباد تظاهرات برگزار کردند. وزارت دفاع افغانستان ادعا کرده است که این دروازه در خاک افغانستان ساخته شده است.

این گردهمایی اعتراضی پس از آن برگزار شد که حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان با انتشار بیانیه ای دستور داده بود مقامات بلندپایه کشورش برای از میان برداشتن این دروازه مرزی و «سایر تجهیزات نظامی پاکستان در نزدیکی خط دورباند» به سرعت اقدام کنند.

بریتانیا در سال ١٨٩٣ «خط دورباند» را به عنوان خط مرزی بین دو کشور تعیین کرد. پاکستان این خط مرزی را به رسمیت می شناسد اما افغانستان رسماً آن را نمی پذیرد. 

افغانستان کماکان تاکید می کند که هر گونه فعالیت در دو طرف خط دورباند باید با موافقت و تایید هر دو کشور انجام شود.

ژنرال ظهیر عظیمی، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت «اقدام پاکستان برای استقرار یک دروازه مرزی بر خط دورباند و داخل خاک افغانستان با همه استانداردهای بین المللی مغایرت دارد».

او گفت «ما از همه گزینه ها استفاده خواهیم کرد تا هر آن چه که آن ها ساخته اند، از میان برداریم». وی توضیح بیشتری در این زمینه نداد.

دانشجویان دانشگاه منطقه سرخ رود در استان ننگرهار نیز روز دوشنبه علیه استقرار این دروازه از سوی پاکستان گردهمایی اعتراضی برگزار کردند و شعارهایی همچون «مرگ بر پاکستان» و «مرگ بر زرداری» سر دادند و بزرگراه اصلی بین کابل و جلال آباد را به مدت یک ساعت مسدود کردند.

واقعه اخیر نمونه دیگری از تنش های فزاینده بین دو کشوری است که در بحبوحه خصومت های دیرینه، هر دو کشور تلاش می کنند طالبان را به شرکت در مذاکرات صلح به خود جلب کنند.

حمایت پاکستان از روند صلح افغانستان به دلیل وجود مرزهای بسیار طولانی و خطرناک دو کشور و پیشینه اسلام آباد در حمایت از گروه های ستیزه جو کلیدی و حیاتی است.

هیچ نظری موجود نیست: