.

۱۳۹۲ فروردین ۱۷, شنبه

"آلماتی ٢" هم شکست خورد

سعید جلیلی- دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی و کاترین اشتون- مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  .

مذاکرات هسته ای ایران و گروه ١+٥ در آلماتی، پس از دو روز گفت و گوهای طولانی و فشرده بدون هیچ نتیجه‌ای پایان یافت.

کاترین اشتون- مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در نشست خبری که پس از پایان این مذاکرات برگزار شد به نمایندگی از جانب گروه ١+٥، گفت که هنوز مواضع قدرت‌های جهانی و ایران در زمینه مسائل هسته ای این کشور «بسیار از هم دور است».
دو طرف مذاکره کننده، تصمیم گرفتند برای بررسی و مشورت بیش‌تر به کشورهای خود برگردند.
مذاکرات امروز و دیروز در آلماتی، دومین دور مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی در همین شهر به شمار می‌رفت، اما طرفین به توافقی در زمینه تاریخ مذاکرات بعدی نرسیدند.
این در حالی است که نماینده روسیه کمی خوشبین‌تر از دیگران بود؛ سرگی ریابکوف- معاون وزیر امور خارجه روسیه، گفت که مذاکرات دوروزه آلماتی «واقعاً یک گام به جلو» است.
همچنین سعید جلیلی- دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی با ١+٥ گفت: «ما پیشنهادهای مشخصی را ارایه کردیم. حتی امروز هم آمادگی داشتیم که گفت‌وگوها را ادامه دهیم اما آن‌ها اعلام کردند که پیشنهاداتی که از سوی ایران مطرح شده نیاز دارد در پایتخت‌های آن‌ها با مقامات سیاسی‌شان به بحث گذاشته شود و نظر آن‌ها را بگیرند و سپس نتیجه را به ما اعلام کنند.»
وی اضافه کرد که قرار شد در آینده‌ای نزدیک خانم اشتون نتیجه‌ رایزنی‌ها و جمع‌بندی‌ها را به وی اطلاع دهد.
علی باقری،- معاون جلیلی، نیز مدعی شد که در مذاکرات آلماتی «جوابی مشخص به تمامی پرسش‌های قدرت‌های جهانی» داده شده است.
این در حالی است که مایکل مان- سخنگوی مسئول دیپلماسی اتحادیه اروپا، امروز شنبه، گفت که ایران در این مذاکره هنوز پاسخ «روشن و ملموسی» به پیشنهاد طرف مقابل نداده‌ است.
پیش از پایان مذاکرات ایران با گروه ١+٥، رسانه‌های جهان پیش بینی‌هایی در زمینه به بن‌بست رسیدن دور تازه این مذاکرات مطرح کردند.
صبح امروز، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که پاسخ ایران به پیشنهادات غرب باعث «حیرت و گیجی» دیپلمات‌های غربی شده است.

هیچ نظری موجود نیست: