.

۱۳۹۲ فروردین ۲۳, جمعه

وزیران خارجه گروه ۸ از ایران خواستند از فعالیت‌های تروریستی فاصله بگیرد

ابراز نگرانی عمیق وزرای خارجه گروه 8 از عدم پیشرفت در مذاکرات آلماتی بر سر برنامه هسته‌ای ایران

 العربیه:وزرای امور خارجه گروه 8 روز پنجشنبه 11-04-2011 در بیانیه پایانی کنفرانس خود در لندن از عدم پیشرفت در مذاکرات آلماتی بر سر برنامه هسته‌ای ایران و ادامه اختلاف در مواضع دو طرف ابراز "نگرانی عمیق" کردند.

گروه هشت همچنین در این بیانیه ، فعالیت‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی را به شدیدترین شکل ممکن محکوم کرد و با تاکید بر نقض قطعنامه‌های شورای امنیت به وسیله کره شمالی، این کشور را متهم کرد که با آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای خود صلح و امنیت بین‌المللی را به خطر انداخته است.

این بیانیه ضمن انزجار از کشته شدن نزدیک به ۷۰ هزار نفر در خشونت‌های سوریه، خواهان افزایش کمک‌های بشردوستانه به آسیب‌دیدگان این بحران شد و از "روند فزاینده فجایع انسانی و تشدید مناقشه در سوریه" ابراز نگرانی عمیق کرد.

بیانیه پایانی وزیران خارجه گروه ۸ همچنین از ایران خواسته است تا به حقوق بشر و آزادی‌های اولیه احترام بگذارد و به احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد اجازه دهد به این کشور سفر کند.

این بیانیه از ایران خواسته است آزادی دین را به رسمیت بشناسد و به دخالت در فعالیت‌ رسانه‌‌‌ها پایان دهد.

وزیران امور خارجه گروه ۸ همچنین از ایران خواسته‌اند با فاصله گرفتن از کلیه فعالیت‌ها و گروه‌های تروریستی، نقش سازنده‌تری را در برقراری امنیت منطقه‌ای ایفا کند.

در همین حال مقام‌های آمریکایی نیز به ایران هشدار داده‌اند که زمان مذاکرات هسته‌ای با ایران نامحدود نیست.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز که ریاست نشست لندن را برعهده داشت، عدم موفقیت مذاکرات هسته‌ای هفته پیش در آلماتی را مایوس کننده خواند.

هیگ گفت: "قدرت‌های جهانی با تاکید بر رویکرد دوگانه دیپلماسی و تحریم در برابر برنامه اتمی ایران، به این کشور هشدار داده‌اند که فرصت دیپلماسی ابدی نیست."

به گفته وزیر امور خارجه بریتانیا ، ایران برای توافق با غرب، فقط شش ماه بعد از انتخابات ریاست جمهوری در این کشور فرصت دارد.

هیچ نظری موجود نیست: