.

۱۳۹۲ فروردین ۱۸, یکشنبه

اتفاق نظر آمریکا و ترکیه برای انتقال قدرت در سوریه

جان کری وزیر امورخارجه آمریکا از ترکیه و اسرائیل خواستار تسریع در از سرگیری مناسبات دیپلماتیک شده است و می گوید هر یک از این دو کشور در حل و فصل مسائل دیگر در خاورمیانه نقش مهمی دارند.
آقای کری امروز، یکشنبه، برای ملاقات با احمد داود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه و رجب طیب اردوغان نخست وزیر آن کشور در استانبول بود.

آقای کری در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای ترک خود گفت مهم است که ترکیه و اسرائیل برای غرامت در موردبرخوردی که سه سال پیش در حمله کماندوهای اسرائیلی به یک ناوگان حامل کمک به مقصد غزه رخ داد و به کشته شدن هشت ترک و یک آمریکائی ترک تبار منجر شد به توافق برسند.

آقای کری در باره درگیری های جاری درسوریه، همسایه ترکیه،  گفت آمریکا و ترکیه در هدف انتقال مسالمت آمیز قدرت در سوریه سهیم اند.  وی گفت رفتار ترکیه در حمایت از آوارگان سوری در محدوده مرزی ترکیه "سخاوتمندانه" بوده است.

به تخمین سازمان ملل متحد بیش از ۲۵۰ هزار سوری در اردوگاه هائی در ترکیه زندگی می کنند که پس از فرار آنان از سوریه طی دو سال گذشته دائر شده است.

 وزیر امور خارجه آمریکا، اندکی بعد در این هفته،  با بنجامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در اورشلیم و با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در کرانه غربی ملاقات می کند.

وزارت امور خارجه آمریکا می گوید وی بر تدابیر مرتبط با اعتمادسازی میان دو طرف تاکید خواهد گذاشت.

آقای کری همچنین از بریتانیا نیز در جریان برگزاری جلسه ای از گروه هشت کشور صنعتی جهان دیدن خواهد کرد.

وی سپس راهی کره جنوبی، چین و ژاپن خواهد شد تا در باره برنامه اتمی کره شمالی و تشدید تهدید های علیه آمریکا و متحدانش با مقامات گفتگو و تبادل نظر کند.

آقای کری روز پانزدهم آوریل از توکیو به واشنگتن بازخواهد گشت.

هیچ نظری موجود نیست: