.

۱۳۹۲ فروردین ۱۵, پنجشنبه

بادام زری، اولین کاندیدای زن در مناطق عشایری پاکستان

بادام زری، اولین کاندیدای زن در منطقه عشایری باجور درشمال غرب پاکستان

برای اولین بار یک زن در منطقه عشایری باجور درشمال غرب پاکستان خود را برای انتخابات این کشور کاندید کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم بادام زری که نزدیک به پنجاه سال عمر دارد خود را کاندیدای مستقل احزاب در انتخابات ١١ مه آینده  کرده و در نظر دارد در صورت پیروزی، برای سراسری شدن آموزش زنان و دختران در در پاکستان فعالیت کند.
بادام زری که بدلیل فشار خانوادگی در کودکی مجبور به ترک مدرسه شده و در نتیجه خواندن و نوشتن بلد نیست می گوید منطقه باجور یکی از مناطقی است که از همه امکانات آموزشی، پزشکی و حتی راه های مواصلاتی و برق محروم مانده است.
وی در حالی خود را برای انتخابات پاکستان کاندید کرده است که بدلیل تصمیم مقامات پاکستانی، نامزدان انتخابات امسال، بر خلاف گذشته مجبور نیستند برای کاندید شدن حداقل یک دیپلم دانشگاهی داشته باشند.
خبرگزاری فرانسه می نویسد در منطقه باجور و سایر مناطق عشایری پاکستان، اکثریت مطلق کاندیدان را مردان تشکیل میدهند و شرکت زنان در انتخابات حتی بعنوان رای دهنده میتواند برای زنان دشواری آفرین باشد.
بر اساس آمارهای داده شده، از جمله ١٬٧ میلیون رای دهنده در این مناطق، تنها یک سوم آن، یعنی حدود ششصد هزار رای دهنده را زنان تشکیل میدهند.
از سوی دیگر، حضور گروههای مخالف دولت پاکستان در این مناطق آن را به صحنه درگیریهای مداوم میان این گروهها و دولت پاکستان مبدل کرده است.
در ماههای اخیر، افرط گرایان شمار زیادی از مدارس دخترانه در این مناطق را تخریب کرده و آموزگاران آن را کشته اند.
اعجازخان، یک استاد دانشگاه در در دانشگاه پشاور می گوید نامزدی بادام زری در انتخابات امسال پاکستان به گونه سمبلیک این تابو را می شکند که گویا زنان نمیتوانند در انتخابات، بهتر ازمردان از مردم نمایندگی کنند.
 

هیچ نظری موجود نیست: