.

۱۳۹۲ فروردین ۲۶, دوشنبه

واکنش ایران به ابراز نگرانی اعراب درباره امنیت نیروگاه بوشهر

نیروگاه بوشهر

در حالی که دیروز ٦ کشور عرب عضو شورای همکاری خلیج فارس، نگرانی عمیق خود را از تأثیر مخرب احتمالی زلزله اخیر بوشهر بر نیروگاه اتمی این شهر اعلام داشتند، معاون سازمان انرژی اتمی ایران با رد این نگرانی‌ها گفت که نیروگاه بوشهر در برابر زلزله ٨ ریشتری مقاوم است.

محمد احمدیان- معاون رییس سازمان انرژی اتمی ایران، در واکنش به نشست اضطراری شورای همکاری خلیج فارس که دیروز در ریاض برگزار شد، با تأکید بر این که نیروگاه بوشهر با توان مقاومت در برابر زلزله‌ای به قدرت حداقل ٨ ریشتر ساخته شده، نگرانی‌ها از ایمنی این نیروگاه را بی‌اساس دانست و آن را «تبلیغات سوء برخی کشورها» توصیف کرد.
وی گفت: «زلزله‌ای که متأسفانه چند روز پیش در منطقه رخ داد، اولاً مرکز آن، حدود صد کیلومتر با نیروگاه اتمی بوشهر فاصله داشت، ثانیاً شدت این زلزله حدود ٦ ریشتر بود، طبیعی است که این زلزله هیچ مشکلی برای نیروگاه اتمی بوشهر ایجاد نکند.»
معاون رییس سازمان انرژی اتمی ایران که با شبکه تلویزیونی عرب زبان "العالم" وابسته به رادیو و تلویزیون دولتی ایران گفت‌وگو می کرد، ادامه داد: مرکز «نظام ایمنی» جمهوری اسلامی ایران که تحت نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، بر ایمنی نیروگاه بوشهر نظارت دارد.
وی اضافه کرد: از طرف دیگر اگرچه نیروگاه بوشهر متعلق به جمهوری اسلامی ایران است اما به طور طبیعی تابلویی از توانمندی‌ها و قابلیت‌های صنعت هسته‌ای روسیه هم به شمار می‌آید و به همین دلیل پیمانکار روس هم با کمال دقت مسائل ایمنی را رصد کرده.
در حالی که دیروز عبداللطیف بن راشد الزیانی- دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس، بر ضرورت ارسال سریع یک گروه از کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نیروگاه بوشهر برای بررسی آسیب‌های احتمالی و اطمینان یافتن از امنیت تأسیسات نیروگاه تأکید کرده بود، معاون رییس سازمان انرژی اتمی ایران می گوید که درباره وضعیت نیروگاه بوشهر پس از زلزله به آژانس اطلاع داده شده است.
وی تأکید کرد که نگرانی‌ کشورهای عرب حوزه خلیج فارس «جنبه کارشناسی» ندارد.
زلزله اخیر بوشهر علاوه بر مناطقی از جنوب ایران، دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس، مثل کویت، عربستان سعودی، و امارت متحده عربی را نیز لزراند و موجب نگرانی مقام‌های این کشور از امنیت نیروگاه بوشهر شد.
بر اساس آخرین اظهارات رییس سازمان انرژی اتمی ایران، قرار است واگذاری مقدماتی نیروگاه اتمی بوشهر به ایران از سوی پیمانکار روسی، اوایل اردیبهشت ماه امسال انجام شود.
تا کنون بارها واگذاری نیروگاه اتمی بوشهر از پیمانکار روسی به ایران، به تأخیر افتاده است.

هیچ نظری موجود نیست: