.

۱۳۹۲ فروردین ۲۶, دوشنبه

بازداشت 188 نفر از عرب های اهوازی در سراسر استان خوزستان

مركز اسناد حقوق بشر ایران از موج جدید دستگیری های گسترده در خوزستان خبر داد
به گزارش مرکز اسناد حقوق بشر ایران اين موج اخیر دستگيرى های شهروندان عرب اهوازی با سالگرد روزهایی که شهر اهواز گریبانگیر اعتراضات فروردین سال ۱۳۸۴ بود مصادف شده است.
این مرکز بازداشت های اخیر را "نشان دهندۀ افزایش سنگین اذیت و آزار تمام فعالین در ایران توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران پیش از انتخابات ریاست جمهوری ماه خرداد" عنوان کرد.

مرکز اسناد حقوق بشر ایران گفته است که گزارش هایی از یک منبع آگاه دريافت كرده است دال بر اینکه اگرچه بازداشت شده گان خردسال در هفته های اخیر با قید وثیقه آزاد شده اند، حال و روز بسیاری ديگر از بازداشت شدگان اخير نامعلوم باقی مانده است.
بر طبق اظهارات يک منبع آشنا به اين قضیه، پنج تن از آن بازداشت شدگان عبارتند از عدنان حیدری ، عقیل حیدری و احمد ابن عابد حیدری ، از محلۀ کوه پردیس در اهواز، و هادی  و احمد ابن فرهان حیدری ، از محلۀ شهرک اهواز (معروف به شهرک رزمندگان).
منبع مركز اسناد حقوق بشر ايران ادعا می کند که هیچ یک از این پنج بازداشت شدگان به هیچ عنوان در فعالیت های سیاسی شرکت نداشته اند. بلکه، هر پنج نفر پس از شرکت در شب شعر خوانی سنتی دستگیر شده اند. اگرچه این پنج نفر، که همه برادر یا پسر عمو هستند، در یک گردهمایی شعر خوانی در منزل احمد ابن عابد حیدری از کوه پردیس شرکت کرده بودند، هر پنج نفر در سه عملکرد جداگانه در منازل شخصی خود اندکی پس از پایان گردهمایی دستگیر شدند.

بر اساس اظهارات این منبع مطلع، مامورین لباس شخصی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران (وزارت اطلاعات) همراه با مامورین نیروی اتنظامی ملبس به لباس نظامی در چهار خودروی سياه تويوتا هیلوکس (خودرویی که معمولاً به نيروی انتظامی ايران نسبت داده می شود) اول به منزل دو برادر هادی و احمد ابن فرهان حیدری در شهرک اهواز- محله ای در مجاورت کوه پردیس - یورش بردند. طبق اطلاعات گزارش شده ماموران وزارت اطلاعات بدون نشان دادن حکم یا کارت شناسایی وارد منزل شده و به سرعت هادی و احمد را بدون ذکر ماهیت اتهامات وارده بازداشت کردند. به علاوه منزل آنها را مورد تفتیش قرار دادند. وقتی که تفتیش منزل به پایان رسید مامورین هادی و احمد ابن فرهان را چشم بند و دست بند زده و آنها را به زور وارد تویوتاها کردند.

اين روند در محل اقامت عدنان و عقیل حیدری در کوه پردیس تكرار شد و سپس در مجاورت آنها، خانۀ احمد ابن عابد حیدری مورد هجوم قرار گرفت. در هر دو مورد نيز مقامات در حین تفتیش کامپیوترها را مصادره کردند.
منبع مرکز اسناد حقوق بشر مظنون است که عدم وجود هر گونه سابقۀ فعالیت از سوی عقیل، عدنان، احمد ابن عابد، هادی و احمد ابن فرهان حیدری نشان مى دهد كه همۀ آنها بازداشت شده اند تا فشاری بر روی یکی از بستگان آنها كه در اعتراضات فروردین سال 1384 فعال بوده و پس از آن از ايران گريخته است وارد آورند.

خانواده های حیدری تاکنون قادر نبوده اند که از حال و روز این پنج تن بازداشت شده از زمان وقایع 6 فروردین خبردار شوند و پرس و جوهای آنها از مقامات محلی مرتبط به بخش های مختلف دولتى مورد بی اعتنايی قرار گرفته است. تا بحال نامعلوم است که آيا این بازداشت شدگان تفهیم اتهام شده اند یا نه.

هیچ نظری موجود نیست: